Nestea titelsponsor för volleytour

I sommar är det premiär för Swedish Beach Tour och nu är det klart att Nestea blir ny titelsponsor. Nestea är ett varumärke inom The Coca-Cola Company och samarbetet med svensk beachvolley är ett led i att göra produkten mer känd i Sverige. Touren får nu namnet Nestea Swedish Beach Tour.
Nestea Swedish Beach Tour kommer att turnéra runt och besöka nio städer från Malmö i söder till Piteå i norr. Touren inleds på Vaksala torg i Uppsala på nationaldagen den 6 juni och efter mer än 30 evenemangsdagar sker avslutningen på Stora Torg i Halmstad den 14-16 augusti. Deltävlingarna arrangeras på tillfälligt uppbyggda arenor med läktare för ett par tusen åskådare och innehållandes ca 225 ton sand. Majoriteten av spelplatserna ligger på centrala torg, men touren besöker även ett par klassiska ständer som Skrea strand och Pite havsbad. Målet är att deltävlingarna totalt ska locka 125-150 000 besökare.

 

På Nestea Swedish Beach Tour kommer Sveriges bästa dam- och herrrspelare att göra upp om ära och en halv miljon kr i prispengar i konkurrens med utländska lag. Hälften av deltävlingarna kommer att sändas i TV4 Sport och totalt blir det minst 24h timmar vid 12 tillfällen i kanalen.

   

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.