Ishockeyn får en ny huvudsponsor
Det japanska företaget har sonderat möjligheterna på den svenska sponsormarknaden och valt ishockey som budbärare när företaget och dess produkter ska bli mer kända.
En bred satsning
- Det är inte bara en elitsatsning utan vi får även chansen att stötta ungdomsishockeyn, det är viktigt för oss, säger Bo Gustavsson, nordisk marknadschef för Kyocera Mita Nordic AB.
Kyocera kommer bland annat att synas tillsammans med Tre Kronors landskamper, TV-pucken, Damkronorna och Inlinelandslaget.
Kyocera Mita är ett av världens ledande företag inom dokumentlösningar för kontor. Det är ett helägt dotterbolag till Kyocera Corporation som rankas som nummer 604 på Forbes magasin’s 2010 ”Global 2000” lista över världens största börsnoterade bolag.
VIll göra något av sponsorskapet
Avtalet innebär att förbundets huvudsponsorer utökas till fem stycken. Utöver Kyocera är också Svenska Spel, Skoda, Falcon och Scandic partners.
- Det är naturligtvis väldigt roligt att få in en alldeles ny partner i vår nya sponsorstruktur. För oss är det viktigt att ha samarbetspartners som vill arbeta med sina rättigheter, säger Tomas Bjernudd, marknads- och kommunikationschef för Svenska Ishockeyförbundet.
Kyocera Mita har sedan två år funnits med i mera blygsam skala. Nämligen som huvudleverantör av print och kopiering till ishockey-VM 2012.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.