Trots kritiken sa Sirius ja

Lagardére ger sig inte. Och vem hade trott det... Den franska koncernen och den svenska företagsdelen kämpar på och visar stolt upp en ny kund samtidigt som de andra väcker protester.
Först lyckades Sirius ta steget upp i allsvenskan, sedan har klubben stora förhoppningar om ökade intäkter via ett avtal med Lagardére. Foto: TT

 

Lagardére kan alltså uppvisa erövrandet av nya marknadsandelar – samtidigt som kritiker gärna vill avvisa dem och förkasta deras affärsidé.

Att ta över klubbarnas marknadsarbete och garantera betydande intäkter är deras lansering.  IK Sirius Fotboll blir den femte allsvenska klubben som Lagardère Sports samarbetar med efter Örebro SK, AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK. 

"Vi har en tvist, men..."

Det här senaste avtalet innebär att Sirius nuvarande säljstyrka kompletteras med resurser från Lagardère. Deras samarbetsavtal kring sponsor- och rättighetsförsäljning med Lagardère som en extern säljpartner gäller de närmaste fem åren. 

Där är Fredrik Hellkvist ytterst ansvarig och han är förstås glad.

- Upplägget med Sirius är väldigt enkelt, inga spöken här, sedan har vi en tvist med AIK och den är som den är. Vi har 70 klubbar runt om i Europa som vi jobbat med i 20 år, så jag ser det mer som en tillfällighet, säger Hellkvist till UNT.

Han kämpar på väl medveten om vad media och vissa klubbrepresentanter anser. 

I Sirius har man tagit del av vad som har skrivits, men ändå inte värjt för möjligheterna, som man i klubben anser är påtagligt bra.

- Det har varit en del i diskussionen så klart, det vore väl konstigt annars. Men vi har ställt frågor och sedan har vi valt att gå på vårt spår, säger klubbchefen Michael Lundgren.

- Vi är övertygade om att Lagardère Sports kommer att bli ett starkt komplement till vår försäljningsorganisation.

Förlust på 55 miljoner

Till saken hör att Lagardére förra året noterade en förlust på 55 miljoner.

- Vi har bra förutsättningar att långsiktigt hjälpa Sirius höja värdet på sina rättigheter, särskilt i och med deras inträde i Allsvenskan. Vi kombinerar nu på ett bra sätt deras lokala nätverk med vår erfarenhetsbank av väl fungerande partnerkoncept, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère.

Från företaget vill ingen prata om de invändningar som hade kommit från i synnerhet AIK.

Sirius har i år tappat sin finansiär sedan flera år tillbaka, miljardären Bengt Ågerup som har hjälpt klubben med runt 15 miljoner. Ändå finns det en skuld till Skatteverket på dryga 1 miljon kronor.

Karlskrona kastas ut från hockeyallsvenskan. Tvångsnedflyttningen borde få Svenska ishockeyförbundet att känna sig som boven i dramat. När Karlskrona gick upp i SHL efter säsongen 2015 kom kravet från Förbundet: Ni måste ha en läktare som rymmer 5 000 åskådare. Läktarbygget knäckte klubben.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.