Trots kritiken sa Sirius ja

Lagardére ger sig inte. Och vem hade trott det... Den franska koncernen och den svenska företagsdelen kämpar på och visar stolt upp en ny kund samtidigt som de andra väcker protester.
Först lyckades Sirius ta steget upp i allsvenskan, sedan har klubben stora förhoppningar om ökade intäkter via ett avtal med Lagardére. Foto: TT

 

Lagardére kan alltså uppvisa erövrandet av nya marknadsandelar – samtidigt som kritiker gärna vill avvisa dem och förkasta deras affärsidé.

Att ta över klubbarnas marknadsarbete och garantera betydande intäkter är deras lansering.  IK Sirius Fotboll blir den femte allsvenska klubben som Lagardère Sports samarbetar med efter Örebro SK, AIK, Helsingborgs IF samt Halmstad BK. 

"Vi har en tvist, men..."

Det här senaste avtalet innebär att Sirius nuvarande säljstyrka kompletteras med resurser från Lagardère. Deras samarbetsavtal kring sponsor- och rättighetsförsäljning med Lagardère som en extern säljpartner gäller de närmaste fem åren. 

Där är Fredrik Hellkvist ytterst ansvarig och han är förstås glad.

- Upplägget med Sirius är väldigt enkelt, inga spöken här, sedan har vi en tvist med AIK och den är som den är. Vi har 70 klubbar runt om i Europa som vi jobbat med i 20 år, så jag ser det mer som en tillfällighet, säger Hellkvist till UNT.

Han kämpar på väl medveten om vad media och vissa klubbrepresentanter anser. 

I Sirius har man tagit del av vad som har skrivits, men ändå inte värjt för möjligheterna, som man i klubben anser är påtagligt bra.

- Det har varit en del i diskussionen så klart, det vore väl konstigt annars. Men vi har ställt frågor och sedan har vi valt att gå på vårt spår, säger klubbchefen Michael Lundgren.

- Vi är övertygade om att Lagardère Sports kommer att bli ett starkt komplement till vår försäljningsorganisation.

Förlust på 55 miljoner

Till saken hör att Lagardére förra året noterade en förlust på 55 miljoner.

- Vi har bra förutsättningar att långsiktigt hjälpa Sirius höja värdet på sina rättigheter, särskilt i och med deras inträde i Allsvenskan. Vi kombinerar nu på ett bra sätt deras lokala nätverk med vår erfarenhetsbank av väl fungerande partnerkoncept, säger Martin Håkansson, vd för Lagardère.

Från företaget vill ingen prata om de invändningar som hade kommit från i synnerhet AIK.

Sirius har i år tappat sin finansiär sedan flera år tillbaka, miljardären Bengt Ågerup som har hjälpt klubben med runt 15 miljoner. Ändå finns det en skuld till Skatteverket på dryga 1 miljon kronor.

Men jämna mellanrum kommer rapporter om hockeyklubbar i ekonomiska svårigheter. Men nu plötsligt rapporterar Ishockeyförbundets licensnämnd att när prövningen av elitlicens inför den kommande säsongen 2018/2019 avslutades blev facit både unikt och glädjande..Inte en enda klubb i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan fick underkänt.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.