Aldrig har damfotbollen haft det bättre

I helgen kickade OBOS Damallsvenskan och Elitettan igång efter sommarens speluppehåll.

Förutsättningarna inför framtiden är bättre än på länge. Anledningen är att under försommaren tecknade Elitfotboll dam två unika avtal och de ekonomiska förutsättningarna har aldrig varit större eller bättre.  

Piteås Cecilia Edlund har gjort 1-2 på övertid Linköpings Nicoline Sørensen (H)i mötet i damallsvenskan på Linköping Arena. Foto Stefan Jerrevång / TT

Ett av avtalen syns i namnet då OBOS gick in som titelsponsor till den högsta ligan på damsidan, OBOS Damallsvenskan. En ligatitel har aldrig tidigare har hänt funnits inom fotbollen i Sverige.

Avtal til 2023

Inte nog med det, Svenska Spel, som är den andra avtalsparten fortsätter som huvudsponsor till damelitfotbollen, genom att öka insatsen med 60 procent sedan tidigare belopp.

Det här innebär att damfotbollen får större resurser än någonsin.

Båda avtalen sträcker sig först och främst fram till 2023, vilket skapar förutsättningar för ett långsiktigt arbete.

Hus ska då pengarna användas? 

Från Elitfotboll Dam  kommuniceras att större delen av medlen går direkt ut till föreningarna, dvs samtliga föreningar i Damallsvenskan och Elitettan. 

TV blev en succé

Det handlar också om att fortsätta utvecklingen -  främst Certifieringen där bra förutsättningar ska skapas för såväl spelare- som ledare och värna om F-19 serien. Klubbarnas samhällsengagemang ska också stärkas.

Det finns också en målsättning att utveckla och bygga upp arbetet vid sidan av planen, dvs klubbarnas organisationer och respektive varumärkesplattform. Obosdamallsvenskan.tv har blivit en succé, men det innebär också utökade satsningar.

- Genom avtalen får vi helt andra möjligheter att tillsammans med våra föreningar utveckla damfotbollen ytterligare säger Annika Grälls ordförande, Elitfotboll Dam. 

- Vi arbetar självklart på för att öka intäkterna än mer. Vi är på god väg men är inte nöjda för den skull.. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.