"Idrotten överger Bingolotto"

Bingolotto flyttade från TV4 till TV4 Plus och det slutade precis på det sätt som alla befarade. Tittarna/spelarna flyr och Bingolotto är starkt hotat.

I oktober 1991 sändes det första bingolottoprogrammet i TV4. På bara ett halvår gick bingolottoförsäljningen från 70 000 lotter per program till över en miljon. Idrotts-Sverige jublade och pengarna strömmade in.

 

1995 noterades rekordet. På julafton sågs programmet av 3,1 miljoner svenskar. Framgången höll i sig och två år senare noterades omsättningsrekord när 3,2 miljoner kronor noterades.

Därpå började utförsbanan. Annan musik, annan programledare, annan form – förklaringarna har varit och är många.

Något som i sin värsta form kan liknas vid ”dödsstöten” inträffade när TV4:s ledning beslutade att flytta programmet från TV4 till TV4 Plus.

Sex program har sänts och bottennoteringen är 230 000 tittare. Att jämföra med 3,1 miljoner när det var som allra bäst.

- TV4 var tidigare beroende av programmet och vi kunde diktera villkoren. I dag har ingen något att säga till om. TV4 väljer själva vad de vill göra, säger Leif ”Loket” Olsson till Göteborgs-Posten.

- Det ser ju tyvärr inte särskilt lovande ut. Men man måste se möjligheterna med Bingolotto och jobba för det, tycker dagens programledare Richard Olsson och tycker att idrottsrörelsen inte längre anstränger sig på samma sätt som tidigare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Timrå IK undkommer de ekonomiska hårdslipade käftarna. Klubben går inte konkurs, det var budskapet när klubbdirektören Lars Nolander och kommunalrådet Ewa Lindstrand kallade till presskonferens på torsdagen.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Så här såg det ut vid målgången 2006. Den 21-28 juni går årets Volvo Ocean Race i mål i Göteborg – med Svenska Mässan och Gothia Tower som huvudpartner och en mässyta stor som en fotbollsplan.

Ken Olofsson är journalisten, författaren och TV-reportern som älskar människor och att berätta om dem. Den starkaste historien av alla kom att handla om honom själv och hans Marinas bortgång. 

I dag publiceras första kapitlet, av tre, om idrottskändisar som har mött samma öde.

Prioritet Finans ville ha ett prestationsbaserat sponsorskap – och en storsatsning på ungdomar och integration. När det blev tummen ned från IFK Göteborg valde stjärnsponsorn att tacka för sig.

Mer pengar till fler talanger och på sikt fler framgångar för Sverige. Det var en dröm som återkom hos Stefan Lindeberg, SOK:s ordförande, och lösningen var ett lotteri. Nu har idén blivit verklig.

Sportchefen Per Yng och kollegorna på SVT-sporten hjular till jobbet varje dag. Skälet är att de skriver det ena rättighetsavtalet bättre än det andra.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.