"Idrotten överger Bingolotto"

Bingolotto flyttade från TV4 till TV4 Plus och det slutade precis på det sätt som alla befarade. Tittarna/spelarna flyr och Bingolotto är starkt hotat.

I oktober 1991 sändes det första bingolottoprogrammet i TV4. På bara ett halvår gick bingolottoförsäljningen från 70 000 lotter per program till över en miljon. Idrotts-Sverige jublade och pengarna strömmade in.

 

1995 noterades rekordet. På julafton sågs programmet av 3,1 miljoner svenskar. Framgången höll i sig och två år senare noterades omsättningsrekord när 3,2 miljoner kronor noterades.

Därpå började utförsbanan. Annan musik, annan programledare, annan form – förklaringarna har varit och är många.

Något som i sin värsta form kan liknas vid ”dödsstöten” inträffade när TV4:s ledning beslutade att flytta programmet från TV4 till TV4 Plus.

Sex program har sänts och bottennoteringen är 230 000 tittare. Att jämföra med 3,1 miljoner när det var som allra bäst.

- TV4 var tidigare beroende av programmet och vi kunde diktera villkoren. I dag har ingen något att säga till om. TV4 väljer själva vad de vill göra, säger Leif ”Loket” Olsson till Göteborgs-Posten.

- Det ser ju tyvärr inte särskilt lovande ut. Men man måste se möjligheterna med Bingolotto och jobba för det, tycker dagens programledare Richard Olsson och tycker att idrottsrörelsen inte längre anstränger sig på samma sätt som tidigare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I hundra år, 1904-2004, ökade antalet medlemmar i svenska golfklubbar. Just 2004 registrerades 554 293 spelare, sedan försvann uppemot 75 000 spelare – tills nu. Nu visar siffror att trenden kan brytas i år.

Träskfotboll, har ni hört om något så galet. Med inte mindre än 250 lag. Och däcktillverkaren Nokian Tyres tycker det är en mycket logisk sponsring.

Sarah Sjöström byter agent. Hon lämnar Martin Klette och Björn Wagnsson Sports & Entertainment och går till JRS Sports Management där hon anförtror sig till trion Daniel Wessfeldt, Stina Funke och Christian Olsson.

Coop investerar 12 sponsormiljoner i Petter Northug och vd:n Svein Fanebus har personligen engagerat sig för att hjälpa skidstjärnan efter fylleskandalen. Men nu kommer rapporter om att Northug inte kan hålla sina löften.

Svensk Travsport väljer en sensationell och hård linje. Spelbolaget går samman med Unibet och provocerar regeringen. ”Vi måste göra det som är bäst för oss”, säger Hans Ljungqvist, ordförande i svensk travsport

Det hette ju att Marta var i i det närmaste klar för Paris SG. Men det stämde inte alls. Hon struntade i de stora pengarna och accepterade en lägre lön av ett skäl – hon ville bo kvar i Sverige.