"Idrotten överger Bingolotto"

Bingolotto flyttade från TV4 till TV4 Plus och det slutade precis på det sätt som alla befarade. Tittarna/spelarna flyr och Bingolotto är starkt hotat.

I oktober 1991 sändes det första bingolottoprogrammet i TV4. På bara ett halvår gick bingolottoförsäljningen från 70 000 lotter per program till över en miljon. Idrotts-Sverige jublade och pengarna strömmade in.

 

1995 noterades rekordet. På julafton sågs programmet av 3,1 miljoner svenskar. Framgången höll i sig och två år senare noterades omsättningsrekord när 3,2 miljoner kronor noterades.

Därpå började utförsbanan. Annan musik, annan programledare, annan form – förklaringarna har varit och är många.

Något som i sin värsta form kan liknas vid ”dödsstöten” inträffade när TV4:s ledning beslutade att flytta programmet från TV4 till TV4 Plus.

Sex program har sänts och bottennoteringen är 230 000 tittare. Att jämföra med 3,1 miljoner när det var som allra bäst.

- TV4 var tidigare beroende av programmet och vi kunde diktera villkoren. I dag har ingen något att säga till om. TV4 väljer själva vad de vill göra, säger Leif ”Loket” Olsson till Göteborgs-Posten.

- Det ser ju tyvärr inte särskilt lovande ut. Men man måste se möjligheterna med Bingolotto och jobba för det, tycker dagens programledare Richard Olsson och tycker att idrottsrörelsen inte längre anstränger sig på samma sätt som tidigare.

Klubben är en angelägenhet för hela stan, ja, hela regionen. Sporten är starkt förknippad med tradition och historia. Men i dag är Modo Hockey illa ute.

Det är ett av de bästa bevisen på att idrottsturism genererar stora pengar. Kommunledningen övertygades hösten 2011 och vid lördagens femte Ironman Kalmar beräknas att omsättningen uppgår till drygt 40 miljoner kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tolv mer eller mindre kända idrottare. I ett av Sveriges mest sedda program. Numera är det sällan någon säger nej. Att delta och att synas betyder åtskilligt för det egna varumärket.

Djurgården gör årets värvning i svensk elitfotboll. Klubben investerar kraftigt i A-lagstruppen och nu avslöjas att förre landslagsmålvakten Andreas Isaksson också har lockats till Djurgården.