"Idrotten överger Bingolotto"

Bingolotto flyttade från TV4 till TV4 Plus och det slutade precis på det sätt som alla befarade. Tittarna/spelarna flyr och Bingolotto är starkt hotat.

I oktober 1991 sändes det första bingolottoprogrammet i TV4. På bara ett halvår gick bingolottoförsäljningen från 70 000 lotter per program till över en miljon. Idrotts-Sverige jublade och pengarna strömmade in.

 

1995 noterades rekordet. På julafton sågs programmet av 3,1 miljoner svenskar. Framgången höll i sig och två år senare noterades omsättningsrekord när 3,2 miljoner kronor noterades.

Därpå började utförsbanan. Annan musik, annan programledare, annan form – förklaringarna har varit och är många.

Något som i sin värsta form kan liknas vid ”dödsstöten” inträffade när TV4:s ledning beslutade att flytta programmet från TV4 till TV4 Plus.

Sex program har sänts och bottennoteringen är 230 000 tittare. Att jämföra med 3,1 miljoner när det var som allra bäst.

- TV4 var tidigare beroende av programmet och vi kunde diktera villkoren. I dag har ingen något att säga till om. TV4 väljer själva vad de vill göra, säger Leif ”Loket” Olsson till Göteborgs-Posten.

- Det ser ju tyvärr inte särskilt lovande ut. Men man måste se möjligheterna med Bingolotto och jobba för det, tycker dagens programledare Richard Olsson och tycker att idrottsrörelsen inte längre anstränger sig på samma sätt som tidigare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hoppet om en nationell strategi för idrottsevenemang ökar. På torsdagen kom idrottsminister Gabriel Wikström och näringsminister Mikael Damberg till Falun för att träffa samordningsgruppen för internationella evenemang.

Allsvenskan och Superettan rustar sina arenor för en dryg miljard de kommande åren. Störst satsningen sker i Helsingborg, för drygt 400 miljoner kronor ska Olympia bli som ny.

Nu tycks det stå klart – fotboll-VM 2022 flyttas till en så annorlunda tidpunkt som november/december och dessutom ska turneringen förkortas. Det är enda lösningen för att mästerskapet ska kunna genomföras i Qatar.

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.

Antonia Ax:son Johnson älskar dressyr och inför möjligheterna att få fem femstjärnig tävling i Falsterbo sa hon ja till att bli en ännu mer engagerad sponsor. Hennes Axel Johnson Group satsar nu nära 1,5 miljon kronor.

I september presenterades planerna, lotteriet Klubblo skulle bli idrottens nya finansiella källa. Nu är satsningen stoppad. På hemsidan bekräftas uppgifterna.

Med Malmö FF och Hammarby som lockar och skapar extra intresse är vinden på väg att vända för svensk fotboll. Nu kommer nästa glädjebesked – ett nytt TV-avtal ska ge klubbarna ännu mer pengar.

Marta har sett till att få ett skapligt lönepåslag under åren i Sverige. Från 17 000 kr i månaden första året till 168 000 kr under tiden i Tyresö. Varpå hon nu går med på sänkt lön i Rosengård.