"Idrotten överger Bingolotto"

Bingolotto flyttade från TV4 till TV4 Plus och det slutade precis på det sätt som alla befarade. Tittarna/spelarna flyr och Bingolotto är starkt hotat.

I oktober 1991 sändes det första bingolottoprogrammet i TV4. På bara ett halvår gick bingolottoförsäljningen från 70 000 lotter per program till över en miljon. Idrotts-Sverige jublade och pengarna strömmade in.

 

1995 noterades rekordet. På julafton sågs programmet av 3,1 miljoner svenskar. Framgången höll i sig och två år senare noterades omsättningsrekord när 3,2 miljoner kronor noterades.

Därpå började utförsbanan. Annan musik, annan programledare, annan form – förklaringarna har varit och är många.

Något som i sin värsta form kan liknas vid ”dödsstöten” inträffade när TV4:s ledning beslutade att flytta programmet från TV4 till TV4 Plus.

Sex program har sänts och bottennoteringen är 230 000 tittare. Att jämföra med 3,1 miljoner när det var som allra bäst.

- TV4 var tidigare beroende av programmet och vi kunde diktera villkoren. I dag har ingen något att säga till om. TV4 väljer själva vad de vill göra, säger Leif ”Loket” Olsson till Göteborgs-Posten.

- Det ser ju tyvärr inte särskilt lovande ut. Men man måste se möjligheterna med Bingolotto och jobba för det, tycker dagens programledare Richard Olsson och tycker att idrottsrörelsen inte längre anstränger sig på samma sätt som tidigare.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.