Uppstickaren och jättarna

Spelbolagen går på offensiven och börjar alltmer positionera sig. Och det är bra. För om några år kommer vi att ha en helt annan spelmarknad.
En spelreform tar profil sakta men säkert, med en rad aktörer som avvaktar ömsom är aktiva. Det taktiska spelet är inlett. Foto: TT

 

Och det är väl egentligen det enda som alla aktörer – från toppen till botten, från höger till vänster, från Visby till Malta till Solvalla – är helt överens om:

Det är inte frågan OM en stor omreglering av den svenska spelmarknaden kommer att ske, utan NÄR. 

En välmående bransch

Den senaste tiden har årsboksluten duggat tätt, och hur man än vänder och vrider på alla siffror och vinklingar (spelbolag vill som alla andra bolag alltid att det låter lite bättre än vad det är) kan man konstatera: Det är en välmående bransch – även för våra reglerade bolag. 

I torsdags förra veckan bjöds det in till spelseminarium i riksdagen. Svenska Spels vd Lennart Käll var under ett anförande på tio minuter mer konkret än han varit totalt under de tidigare fyra och ett halvt åren som statlig direktör. 

Han framförde nio viktiga punkter – eller snarare önskemål – som var direktadresserade till spelutredaren Håkan Hallstedt. Bland annat öppnade Svenska Spel-vd:n upp för att i framtiden ingå samarbeten med de oreglerade bolag som om några år kommer att släppas in på den svenska marknaden. 

Lever upp till sitt efternamn

Unikt sagt av Käll, skulle jag vilja säga – men så har jag heller inte någon mygga som avlyssnar när koncernledningen sammanträder i Sundbyberg eller i Visby. Möjligen har de dryftat frågan där några gånger. 

ATG:s vd Hasse Skarplöth var också på plats och fick framföra sina synpunkter kring hur en framtida spelmarknad bör se ut.

Det händer nya saker nästan varje dag borta på Solvalla – i helgen lanserades Boost som bör bli en braksuccé, samtidigt finns jäsande kritik mot låtsatshästarna som föddes i höstas, mot ATG:s hockeysponsring och mot bolagets hela IT-satsning. 

Skarplöth har länge varit tydlig med att han vill ha konkurrens och en öppen, reglerad marknad – på lika villkor. Samtidigt lever han upp till sitt efternamn när han skjuter. Han kan bland annat tänka sig att stoppa ner sportspel i den framtida portföljen och ATG har nyligen fördjupat samarbetet med Folkspel – allt enligt visionen om att 2020 vara Nordens största spelbolag. 

Den lite väna aktören

Folkspel är i sammanhanget den sunda, lite väna och försiktiga aktören från landet – om nu Göteborg kan kallas det. Men faktum är att folkrörelsernas och föreningarnas lotterier ökade omsättningen med tjugo procent 2015, och sådana siffror kan varken Svenska Spel eller ATG visa upp eller skratta bort.

En stor del av förklaringen är givetvis den nygamla exponeringen i riktiga TV4 för Bingolotto – och dess programledare Ingvar Oldsberg. Det ska uppenbarligen vara en ”go gubbe” som leder programmet för att det ska funka. 

Alla ser, i sina programförklaringar och yttranden, självklart till sitt eget bästa – det vore tjänstefel annars. Men att tala uppeldat om hårdare tag mot penningtvätt när man samtidigt driver fyra kasinohallar är ungefär som att göra en pyroman till brandmästare. Gnistorna kan slå helt fel. 

Mr Betsson i kulisserna

Bland åhörarna på det där riksdagsseminariet satt förresten Pontus Lindwall. Han är Mr Betsson, för den som inte visste, och någon enstaka gång hade det verkligen, verkligen varit intressant att i ett officiellt sammanhang även höra en röst från något av de oreglerade bolagen. 

Tar de inget spelansvar? Struntar de i matchfixning och penningtvätt? Hur ser de på spelmissbruk? Varför är deras marknadsföring så aggressiv och varför ljuger den så ofta? Vill de verkligen inte betala ett enda öre i skatt i Sverige? Hur onda är de egentligen? 

Eller:

Vad har de för önskemål, tankar och funderingar kring en framtida omreglerad spelmarknad?

Det lär bli tillfälle att återkomma.

Tobias Jansson

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.