Svenska Spel anställer och byter strategi
Thomas Agrell har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och försäljning och kommer närmast från Movement Consulting där han arbetat med affärsutveckling inom detalj- och dagligvaruhandeln.
- Det ska bli otroligt spännande att ta sig an de utmaningar Svenska Spel står inför och att aktivt arbeta för ett ökat samspel mellan marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Dessutom är spelbranschen inne i ett spännande skede just nu där kraven på en juste marknadsföring och ett bättre spelansvar ständigt förs fram i debatten, samtidigt som konkurrensen hela tiden ökar, säger Thomas.
Thomas är 45 år och uppvuxen i Enköping. Han är civilekonom från Stockholms Universitet och har tidigare jobbat i olika produktchefs- och marknadsroller för bl a Arla, Fazer, 3M och Cederroth. Han har också varit vd för reklambyrån Marknadsmix och marknadsföringsinstitutet LUI. Dessutom har han varit verksam som konsult och hjälpt diverse konsumentföretag och dagligvaruhandeln med sin produktutveckling.
- Jag är mycket glad över att vi lyckats knyta till oss en så kompetent person som Thomas. Hans erfarenhet av marknadsföring, försäljning och produktutveckling kommer att bli en stor tillgång för Svenska Spel, säger vd Meta Persdotter.
Thomas kommer att ta plats i befintlig koncernledning och rapporterar direkt till vd. Tjänsten tillträds den 1 september.
Samtidigt som tillsättningen av Thomas sker, pågår en översyn inom Svenska Spel av hur bland annat marknadsfunktionen ska organiseras i framtiden. Det innebär att Thomas inledningsvis inte tar något operativt ansvar eller får personalansvar direkt från första dagen. Först när den nya organisationen är satt kommer Thomas att leda den nya marknadsfunktionen fullt ut.
- Jag kommer att delta i förändringsarbetet och får själv vara med för att skapa och påverka den nya marknadsfunktionen. Det blir samtidigt ett utmärkt tillfälle för mig att i lugn och ro sätta mig in i verksamheten och att lära känna personer, roller och funktioner ordentligt, säger Thomas Agrell.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.