1 miljard i travsportens julpaket

AB Trav och Galopp (ATG) och Svensk Travsport delar ut 52 nya miljoner till travsportens aktiva 2012. Därmed kommer prispengar och premier nästa år nå 988 miljoner kronor, en ökning med drygt fem procent jämfört med 2011.

Att de nya medlen ska riktas mot svenska unghästar, breddsport och drömmen om den stora vinsten är gemensam målsättning för travsportens alla medlemsorganisationer. Det speglas också via de 52 nya miljonerna där 42 miljoner går till prispengar, 5 miljoner till unghästpremier för B-tränare och 5 miljoner till uppfödarpremier.

Större delen av de nya prispengarna läggs till de treåriga hästarna, som ökar med drygt 20 miljoner kronor. Här ingår ökningen med 15 miljoner i Svensk Travsports Unghästserie som beslöts redan i september 2011. Avsikten att kraftigt höja prispengarna i de fyra storloppen Derbyt, Derbystoet, Kriteriet och Oaks.

Stark unghästprägel har även den nya Svensk Travsports Grundserie för 3-6-åriga svenska hästar som inleds i mars. I 503 lopp förstärks prispengarna som totalt ökar med drygt 14 miljoner. Det betyder att i varje tävling i vardagstravet ska det finnas minst ett lopp med 35 000 kronor i förstapris. Vidare går 7 miljoner till höjningar av prispengarna i V86-tävlingarna på onsdagar.

- Att vi så tydligt riktar våra nya medel till svenska unghästar kommer att få positiva konsekvenser för intresset att äga travhäst. Lika viktigt är att stimulera efterfrågan på att köpa unghästar, säger Svensk Travsport generalsekreterare Ulf Hörnberg.

- Det känns såklart bra att vi åter kan lyfta nivån till sportens aktiva. Det visar att ATG-modellen fungerar, när vi år efter år klarar att öka de aktivas andel av spelöverskottet. Det hade inte gått utan en kombination av innovationskraft och kostnadseffektivitet, säger ATG:s vd Remy Nilson.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.