Svenska Spel satsar 350 miljoner i hockeyn

Svenska Ishockeyförbundet, Hockeyligan och HockeyAllsvenskan har slutit ett nytt och rekordlångt avtal med huvudsponsorn Svenska Spel. Hockeyn får 350 miljoner för sju år.

350 miljoner kronor fördelas på Svenska Ishockeyförbundet, Hockeyligan (Elitserien) samt HockeyAllsvenskan och ska bland annat användas till att stärka återväxten i svensk ishockey:
- Nu kan vi långsiktigt utveckla sporten och de framtida stjärnorna, säger Mikael Peterson, generalsekreterare på hockeyförbundet.

Partners sedan 1994

Sedan 1994 har Svenska Spel varit huvudsponsor för svensk ishockey och har tillsammans med förbundet initierat och byggt upp Hockeyakademin, ett talang- och utbildningsprogram för junior- och ungdomshockeyn:

- Hockeyakademin gör en enorm skillnad för hockeyns utveckling. Parallellt har vi kunnat anställa tolv hockeykonsulenter som dagligen jobbar med att utveckla de som säkrar framtidens spelare – junior- och ungdomstränarna, säger Mikael Peterson.

Johan Lindvall, sponsringschef på Svenska Spel, värderar uppgörelsen högt:

- Vi brinner för svensk ishockey och är otroligt glada över vårt långsiktiga samarbete.

Behåller positionen som spelbolaget

Spelbolaget behåller sin position som den största sponsorn till hockeyn samtidigt som det innebär att spelrättigheterna är säkrade.

- Vi har de självklara produkterna för hockeypubliken och naturligtvis är det en konkurrensfördel att på ett tydligt sätt kunna nå ut med vår produktkommunikation på arenor i stort sett hela Sverige, säger Johan Lindvall.

Jörgen Lindgren, VD för Hockeyligan, påtalar också:

- För oss är det viktigt att erbjuda hockeypubliken spelglädje på flera nivåer. Eftersom Svenska Spel har attraktiva produkter som höjer hela matchupplevelsen så är de den bästa partnern för oss.

Nytt i avtalet är också att Oddset blir titelsponsor till Sweden Hockey Games två år framöver. Turneringen byter därför namn redan 2012 till Oddset Hockey Games. Turneringen spelas i Ericsson Globe 9-12 februari nästa år.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.