Han formar Svenska Spels nya strategi

Svenska Spel bygger om. Beskedet om att RF inte kan räkna med 20 mijoner kronor årligen var ett första steg mot en förändrad sponsorstrategi. Nu väljer vd:n Lennart Käll att ge Johan Lindvall en ny roll som varumärkesansvarig och utveckla framtidens strategi.

I fem år har Johan Lindvall varit ansvarig för Svenska Spels sponsring. Nu tar han nästa steg.

Från sportredaktör till varumärkesansvarig

- Jag blir ansvarig för sponsring, medieköp, varumärket och vår inhouseproduktion, säger Lindvall som brinner för sitt nya uppdrag.

Han har sedan 2003 avancerat inom företaget.Från rollen som sportredaktör på svenskaspel.se och programledare för Keno-dragningen i TV tillträdde han som sponsringschef 2005.

Glädjen över att nu få ett nytt och ännu större förtroende går inte att ta miste på.

- Jag har jobbat med flera varumärkeschefer och jag känner otroligt starkt för Svenska Spels varumärke.

Får en ny tjänst

Jobbet som varumärkesansvarig är en nyinrättad tjänst och han kommer i sin nya befattning att ingå i koncernledningen och rapportera till vd:n, Lennart Käll. 

I den enhet som Johan Lindvall blir chef över ingår förutom modervarumärket även ansvar för Svenska Spels sponsring, reklamproduktion samt bolagets medieköp. Ett av hans första uppgifter blir att anställa en efterträdare till sig själv, en sponsorchef.

- Vi ska lägga ännu mer fokus på modervarumärket Svenska Spel, både internt och externt. Det är helt rätt eftersom vi har tuff konkurrens.

Omvärderar alla avtal

Han agerar mot bakgrund av det som skedde för en månad sedan när det avslöjades att samarbetet mellan Riksidrottsförbundet och Svenska Spel upphörde efter en tid av diskussioner.

Svenska Spel hade då meddelat att sponsringen om 20 miljoner kronor årligen skulle upphöra och RF hade utan framgång  försökt få spelbolaget att omvärdera beslutet.

Samarbetet har pågått i tre år och Riksidrottsförbundet gör en betydande förlust. Pengarna har använts till särskilda projekt och dessutom fördelats på specialidrottsförbund.

En tydligare prioritering

- Det handlar om prioriteringar och vi vill frigöra medel till annat, förklarar Svenska Spels sponsringschef Johan Lindvall.

Svenska Spel är en av landets största aktörer inom reklam och sponsring. Till idrotten riktas inte mindre än 200 miljoner kronor, framför allt till lagidrotterna.

Men Svenska Spel vill nu granska sin egen marknadsföring och Lennart Käll säger:

- Konkurrensen fortsätter att öka – med nya aktörer, konstellationer och konsolideringar. Vår marknadsandel har på fem år sjunkit från 56 procent till cirka 50 procent.  Nu ser vi dessutom att reklaminvesteringarna från utländska nätbolag återigen ökar. 

- Vi behöver prioritera tydligare i verksamheten.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den typen av besked längtar alla idrottsledare efter. Var som helst, när som helst får sådana nyheter alla att jubla. Nu gäller det landets största idrottsdistrikt.

Rajne Söderberg har driv i steget igen. Han nyttjar alla kontakter i friidrottsvärlden och har fått nära 2 miljoner till att värva stjärnor och en galaproducent.

Cecilia Andrén Nyström startade Futebol dá forca 2012 för att stärka unga tjejers självkänsla och förändra världen med hjälp av fotboll. Nu får organisationen 200 000 kronor i stöd ur Kronprinsesseparets stiftelse för att utveckla sin svenska verksamhet.

Ett tack borde riktas till de 271 612 kunderna. De som har tippat och hoppats. Om de blev vinnare, är en sak, men vinnare är i alla fall 6 935 föreningar som får dela på 50 miljoner. Här kan du också se fördelningen i Sverige.

Tidigare i år petad i IFK Norrköping. Nu kan Isaac Kiese Thelin vara årets bästa allsvenska fotbollsaffär. I dag avslöjas hur den här spelaraffären även ekonomiskt är en succé för mästarna.