Han formar Svenska Spels nya strategi

Svenska Spel bygger om. Beskedet om att RF inte kan räkna med 20 mijoner kronor årligen var ett första steg mot en förändrad sponsorstrategi. Nu väljer vd:n Lennart Käll att ge Johan Lindvall en ny roll som varumärkesansvarig och utveckla framtidens strategi.

I fem år har Johan Lindvall varit ansvarig för Svenska Spels sponsring. Nu tar han nästa steg.

Från sportredaktör till varumärkesansvarig

- Jag blir ansvarig för sponsring, medieköp, varumärket och vår inhouseproduktion, säger Lindvall som brinner för sitt nya uppdrag.

Han har sedan 2003 avancerat inom företaget.Från rollen som sportredaktör på svenskaspel.se och programledare för Keno-dragningen i TV tillträdde han som sponsringschef 2005.

Glädjen över att nu få ett nytt och ännu större förtroende går inte att ta miste på.

- Jag har jobbat med flera varumärkeschefer och jag känner otroligt starkt för Svenska Spels varumärke.

Får en ny tjänst

Jobbet som varumärkesansvarig är en nyinrättad tjänst och han kommer i sin nya befattning att ingå i koncernledningen och rapportera till vd:n, Lennart Käll. 

I den enhet som Johan Lindvall blir chef över ingår förutom modervarumärket även ansvar för Svenska Spels sponsring, reklamproduktion samt bolagets medieköp. Ett av hans första uppgifter blir att anställa en efterträdare till sig själv, en sponsorchef.

- Vi ska lägga ännu mer fokus på modervarumärket Svenska Spel, både internt och externt. Det är helt rätt eftersom vi har tuff konkurrens.

Omvärderar alla avtal

Han agerar mot bakgrund av det som skedde för en månad sedan när det avslöjades att samarbetet mellan Riksidrottsförbundet och Svenska Spel upphörde efter en tid av diskussioner.

Svenska Spel hade då meddelat att sponsringen om 20 miljoner kronor årligen skulle upphöra och RF hade utan framgång  försökt få spelbolaget att omvärdera beslutet.

Samarbetet har pågått i tre år och Riksidrottsförbundet gör en betydande förlust. Pengarna har använts till särskilda projekt och dessutom fördelats på specialidrottsförbund.

En tydligare prioritering

- Det handlar om prioriteringar och vi vill frigöra medel till annat, förklarar Svenska Spels sponsringschef Johan Lindvall.

Svenska Spel är en av landets största aktörer inom reklam och sponsring. Till idrotten riktas inte mindre än 200 miljoner kronor, framför allt till lagidrotterna.

Men Svenska Spel vill nu granska sin egen marknadsföring och Lennart Käll säger:

- Konkurrensen fortsätter att öka – med nya aktörer, konstellationer och konsolideringar. Vår marknadsandel har på fem år sjunkit från 56 procent till cirka 50 procent.  Nu ser vi dessutom att reklaminvesteringarna från utländska nätbolag återigen ökar. 

- Vi behöver prioritera tydligare i verksamheten.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

När Uddevalla kommunen ökar sin sponsring till 1 miljon kronor sitter politikerna i Trollhättan och vet inte hur de ska göra med en begäran om 1,2 miljoner för att rädda fotbollsklubben.

1981 byggdes Sunnerbohov i Ljungby. En ishockeyhall som då var mycket välkommen. I dag en sliten och omodern hall. Därför är beskedet från kommunen så efterlängtat.

Kolla skissen över en ombyggd Tele2 Arena i Stockholm. Sådana här förföriska beskrivningar kunde inte Europeiska Handbollsförbundet motstå och därför blev Sverige en av tre värdar för EM 2020.

Ingvar Kamprad, Fredrik Reinfeldt eller Hans Vestberg kanske borde vara först. Nej, då, Pia Sundhage och Erik Hamrén finns i topp när kontorsanställda önskar en ny chef. Men förlåt, hur gick det här till?

Ingen annan elitklubb har fått sina sponsorkontrakt så hårt granskade som Brynäs. Avtalet med kommunen som i bästa fall ska ge 25 miljoner kronor över fem år står också fast efter valet.

Får vi lov att presentera mannen som lade ned 5 000 timmar under 17 år för att idrottsrörelsen skulle få ett eget lotteri: Ingemar Nilsson, 68 år, med rötterna i nykterhetsrörelsen.

Det blir STCC och RallyX i tv-rutan och på bildskärmarna även under de tre kommande åren. Det står klart sedan SVT och STCC har skrivit under ett nytt treårsavtal.

Champions League-spel är en katalysator för allsvenska stjärnor. En av Sveriges mest främsta agenter hävdar att värdet kan dubblas – och för Malmö FF kan det bli en guldgruva.