Han formar Svenska Spels nya strategi

Svenska Spel bygger om. Beskedet om att RF inte kan räkna med 20 mijoner kronor årligen var ett första steg mot en förändrad sponsorstrategi. Nu väljer vd:n Lennart Käll att ge Johan Lindvall en ny roll som varumärkesansvarig och utveckla framtidens strategi.

I fem år har Johan Lindvall varit ansvarig för Svenska Spels sponsring. Nu tar han nästa steg.

Från sportredaktör till varumärkesansvarig

- Jag blir ansvarig för sponsring, medieköp, varumärket och vår inhouseproduktion, säger Lindvall som brinner för sitt nya uppdrag.

Han har sedan 2003 avancerat inom företaget.Från rollen som sportredaktör på svenskaspel.se och programledare för Keno-dragningen i TV tillträdde han som sponsringschef 2005.

Glädjen över att nu få ett nytt och ännu större förtroende går inte att ta miste på.

- Jag har jobbat med flera varumärkeschefer och jag känner otroligt starkt för Svenska Spels varumärke.

Får en ny tjänst

Jobbet som varumärkesansvarig är en nyinrättad tjänst och han kommer i sin nya befattning att ingå i koncernledningen och rapportera till vd:n, Lennart Käll. 

I den enhet som Johan Lindvall blir chef över ingår förutom modervarumärket även ansvar för Svenska Spels sponsring, reklamproduktion samt bolagets medieköp. Ett av hans första uppgifter blir att anställa en efterträdare till sig själv, en sponsorchef.

- Vi ska lägga ännu mer fokus på modervarumärket Svenska Spel, både internt och externt. Det är helt rätt eftersom vi har tuff konkurrens.

Omvärderar alla avtal

Han agerar mot bakgrund av det som skedde för en månad sedan när det avslöjades att samarbetet mellan Riksidrottsförbundet och Svenska Spel upphörde efter en tid av diskussioner.

Svenska Spel hade då meddelat att sponsringen om 20 miljoner kronor årligen skulle upphöra och RF hade utan framgång  försökt få spelbolaget att omvärdera beslutet.

Samarbetet har pågått i tre år och Riksidrottsförbundet gör en betydande förlust. Pengarna har använts till särskilda projekt och dessutom fördelats på specialidrottsförbund.

En tydligare prioritering

- Det handlar om prioriteringar och vi vill frigöra medel till annat, förklarar Svenska Spels sponsringschef Johan Lindvall.

Svenska Spel är en av landets största aktörer inom reklam och sponsring. Till idrotten riktas inte mindre än 200 miljoner kronor, framför allt till lagidrotterna.

Men Svenska Spel vill nu granska sin egen marknadsföring och Lennart Käll säger:

- Konkurrensen fortsätter att öka – med nya aktörer, konstellationer och konsolideringar. Vår marknadsandel har på fem år sjunkit från 56 procent till cirka 50 procent.  Nu ser vi dessutom att reklaminvesteringarna från utländska nätbolag återigen ökar. 

- Vi behöver prioritera tydligare i verksamheten.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hur mycket pengar är i omlopp och vem tjänar mest? Sporting Intelligence har försökt kartlägga idrottsvärldens löner och kommit till slutsatsen att Zlatan Ibrahimovic är den femte högst avlönade idrottsmannen.

5 miljoner skulle krävas, utöver andra förpliktelser, för att renovera Malmö Stadion och då skulle Usain Bolt komma. Men parterna är oförenliga och nu har Bolt avbokat flygbiljetterna.

Allt fler kommunalråd upptäcker det efter att ha räknat. Att SM-veckan kan ge det lokala näringslivet många miljoner i intäkter. Det finns flera goda exempel på det.

”De första flaskorna köpte jag 1991 under ett besök i Frankrike, det blev ett sätt att lindra stressen”. Så förklarar Alex Ferguson sin stora vinkollektion som han nu säljer – för runt 33 miljoner.

Tobias Hysén betraktas som allsvenskans bäste spelare och har varit ständigt omgiven av proffsrykten. Nu talar allt för en flytt – och då framkommer tydligt hur prisnivån är förändrad.

I dag har SVT, TV4 och UEFA, det europeiska fotbollförbundet, skrivit på avtalet om EM i fotboll för damer 2017, Euro 17, alltså damernas EM. Överenskommelsen innebär att kanalerna åter delar på sändningsrättigheterna.