Så mycket betalar spelbolagen

3,2 miljarder kronor. Så mycket medieinvesteringar kommer spelbolagen att göra under 2015 i form av annonsering och marknadsföring.
Spelbolagens medieinvesteringar omfattar 3,2 miljarder enbart i Sverige under ett år. Foto: TT

 

Mediemarknaden generellt har en tuff tid just nu, inte minst de traditionella papperstidningarna. I en sammanställning gjord av Institutet för reklam- och mediestatistik och Institutet för mediestudier har reklaminvesteringarna från nyhetsjournalistiken minskat med 25 procent sedan 2008 – vilket krasst betyder att var fjärde krona har ”försvunnit”.

I denna studie är det utvecklingen för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll som har granskats. 

"Inget att hymla om"

I dag uppgår det totala presstödet till drygt en halv miljard kronor per år. Det kan jämföras med vad spelbolagen – de reglerade och de oreglerade – lägger på reklam och marknadsföring i svensk media. Under 2015 kommer åtta procent av all tv-reklam från spelbolagen – vilket en kraftig uppgång från tre procent så sent som 2011. 

– Vi ser en marginell nedgång i år jämfört med ifjol, men de totala medieinvesteringarna kommer i slutändan att landa på runt 3,2 miljarder kronor när året är över. Över den senaste tioårsperioden har spelbolagen investerat cirka 17 miljarder kronor i reklam och marknadsföring i svenska medier, säger Marie Nilsson, vd på affärsutvecklingsföretaget Mediavision. 

Pengar som naturligtvis kommer medierna till nytta. Det bör påpekas att det rör sig om bruttopriser och att eventuella rabatter inte ingår.

– Det är inget att hymla om, att det rör sig om väldigt mycket pengar – som kommer oss till nytta i form av den undersökande och grävande journalistik vi kan bedriva, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen. 

Oreglerade bolag särklassigt störst

Hur sker då denna fördelning av reklampengarna ut? Alltså, vem är det som betalar – och till vem? Jo (enligt 2014 års siffror):

* Oreglerade spelbolag, 72 procent.

* Svenska Spel, 17 procent. 

* ATG, 5 procent. 

* Postkodlotteriet, 3 procent. 

* Folkspel, 2 procent.

* Övriga reglerade spelbolag, 1 procent. 

TV-bolagen får störst intäkter

Det betyder alltså att de oreglerade spelbolagen kommer att bidra med cirka 2,3 miljarder kronor till svenska medier under 2015, vilket motsvarar presstödet multiplicerat med 4,5. 

TV tar naturligtvis den stora kakan där Discovery Channel, MTG och TV4-gruppen är de tre dominerande aktörerna.

Men även tidningsvärlden får sitt. Under årets tre första kvartal uppskattas de oreglerade bolagen investerat totalt 214 miljoner kronor i tryckta medier, och de reglerade bolagen 113 miljoner kronor.

Tobias Jansson

Källor: Sifo, Lotteriinspektionen och Svenska Spel. 

Medieköp

Under 2014 hamnade tre spelbolag bland de 25 annonsörer i Sverige som stod för störst medieköp, enligt följande:

4) Svenska Spel, 543 miljoner kronor

11) Unibet, 380 miljoner kronor

18) Betsson, 325 miljoner kronor

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Som tränare hade han drömjobbet. Hans klubb fick 50 miljoner kronor från Mellby Gård för att förstärka laget. Spelare skulle handplockas och tränaren såg fantastiska möjligheter för att bygga ett lag, men i dag fick han sparken. Managern Peter Swärdh måste lämna Trelleborg. 

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.