160 miljoner kr till föreningarna

Föreningarna säljer Bingolotter och Sverigelotter som aldrig förr. Totalt för en halv miljard kronor under 2016. Och det innebär 160 miljoner tillbaka föreningarna.
Sävehof var den klubb som lyckades bäst med försäljningen. Här ser ni också hur varje distrikt sålde. Foto: TT

 

Bäst i landet sålde handbollsklubben IK Sävehof. Där gav en imponerande lottförsäljning på drygt 2,3 miljoner föreningen ett tillskott på närmare 900 000 kronor.

Folkspels produkter Sverigelotten och Bingolotto säljs av över 9 000 föreningar och klubbar. Det är nästan var fjärde förening och bland idrottsföreningarna är det så många som var tredje klubb. 

Under 2016 ökade försäljningen med sex procent jämfört med året innan. Eftersom Folkspel ägs av Sveriges föreningsliv finns det inga privata vinstintressen. Allt överskott går tillbaka till klubbarna som i många fall har blivit den största inkomstkällan. 

- Fritidsaktiviteter kostar, både för föräldrar, föreningar och lag. Vårt mål är att generera så mycket pengar som möjligt till dem. Under våra 25 år har vi delat ut över 16,1 miljarder. Och mer kommer det att bli, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Bingolotto och skraplotten Sverigelotten är populära. Av de 25 kronor som Sverigelotten kostar, får föreningen som säljer tillbaka mellan 8-11 kronor/lott beroende på hur många som säljs. För varje såld Bingolott får föreningen tillbaka 15-18 kronor.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.