Sport-tv med svensk idrott

Inför starten av digital-tv 2008 gör Expressen och Dagens Industri sina satsningar på egna tv-kanaler. Det gäller att stärka varumärket. Det sker på en marknad där trängseln redan är stor, i synnerhet när det gäller sportkanaler i tv.
Tidningar blir tv. Expressen har modet att utmana de etablerade sportkanalerna. Därtill med en liten redaktion, men Sport-Expressens redaktionschef påstår:
- Vi tycker att det saknar en kanal som fokuserar på svensk sport. Det här är ett sätt att positionera oss inför digital-tv-åldern som är i antågande. Det är en mycket intressant lösning, ett mediesamarbete med tidning, webb, radio och tv på samma ställe. Kombinationen saknar motstycke i dag i Sverige och Norden, hävdar Ulric Svensson i Svenska Dagbladet.
13 anställda finns i redaktionen och de ska satsa på 25 sändningar i veckan med mycket inköpt material.
Det gäller klassiska sporter som ishockeyns kvalserie, fotbollens Superetta, basket och tennis från ATP-touren.
Kanalen kan ses av 900 000 tittare som har Canal Digital, Com Hem och UPC.
Läs mera om tidningarnas tv-satsningar i  reportaget från Svenska Dagbladet.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 
Idrottare, klubbar, sponsorer, förbund, media, supportrar och företag – inte någon part är utesluten – och just nu växer Sebastian Lundgrens lansering av en communityplattform som är tänkt att bli särklassigt störst i Sverige.
Han är säljaren och strategen som framgångsrikt har byggt sitt företag och stärkt affärsidén från att tidigare stått bakom ett företag som växte från 1,4 till 2,3 miljarder kr på två år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.