Allsvensk tv är äntligen tillbaka

Följetongen runt tv-rättigheterna för allsvensk fotboll har äntligen kommit till sista kapitlet. Tv-avtalet är signerat av alla tänkbara partner – och framför allt, nu kan tittarna få det de önskar, nära fyra månader efter tilltänkt startdatum.

Följetongen runt tv-rättigheterna för allsvensk fotboll har äntligen kommit till sista kapitlet. Tv-avtalet är signerat av alla tänkbara partner – och framför allt, nu kan tittarna få det de önskar, tre och en halv månad efter tilltänkt startdatum.  

- Vi har kommit överens om ett avtal fram till 2010. Det är oerhört viktigt att vi nu kan erbjuda våra abonnenter de allsvenska matcherna via säsongskortet. Nu får de tillgång till resterande 90 matcher, säger Bert Willborg, informationschef på Viasat.

- Underbart skönt att vi rott tv-avtalet i hamn, säger förbundets ordförande, Lars-Åke Lagrell.

- Totalt sett är det ett rekordavtal, både sett till det ekonomiska utfallet för våra elitklubbar men också för bredden på utbudet, säger Bo Lundquist, ordförande i Svensk Elitfotboll. 

Tittarna är glada, till helgen kan de se allsvenskan på tv och de följande 16 omgångarna. Det nya tv-avtalet löper över fem år, till och med den sista december 2010.
– Det här innebär att alla de stora betal-tv-operatörerna får rätt att sälja säsongskort. Långt fler tittare får möjlighet att kolla på allsvenskan, säger Bert Willborg, informationschef på Viasat, till TT.

Alla som abonnerar på Canal Digital, Comhem, UPC och Viasat erbjuds allsvenska fotbollsmatcher på tv om de har ett säsongskort.
- Det är inte enkelt att skriva avtal med bolag som i grunden konkurrerar med varandra. Men i och med pay-per-view-lösningen får vi det största och bredaste tv-utbudet för svensk fotboll någonsin, förklarar Lagrell förseningen.
- Tv-fotbollen återfinns nu i en stark markbunden kanal (TV 4), samt i flera kommersiella kanaler med olika utbud till olika konsumenter. Det har varit vår önskan hela tiden. De som vill se sitt favoritlag i varje omgång kan få göra det via ppv-matcherna, säger Lagrell.

Från och med nästa säsong får abonnenterna tillgång till 124 allsvenska matcher genom säsongskortet. 
Tittare med abonnemang med säsongskort får med automatik tillgång till matcherna, till en kostnad för 99 kronor per månad.

För övriga gäller följande: Comhem – kabel-tv
Tjänster: Säsongskortet som innebär täckning för den allsvenska säsongen eller köp av enstaka matcher.
Pris: 499 kronor respektive 99 kronor.
Det krävs att man har Comhems digital-tv box och abonnerar på Canal Plus.

UPC - kabel-tv
Tjänster: Säsongskortet eller ppv-matcher.
Pris: 499 kronor respektive 99 kronor per match, med Canal Plus-abonnemang.

Viasat - parabol
Tjänster: Endast Säsongskortet.
Pris: 499 kronor för resten av säsongen, med parabol.
 
Canal digital - parabol och kabel-tv
Tjänster: Säsongskortet och ppv-matcher.
Pris: 499 kronor respektive 99 kronor, med Canal Plus-paketet.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.