TV4 jagar EM-miljoner

TV4 har samlat ledande sponsorer för att lansera fyra olika paket inför sommarens fotboll-EM. Jakten på åtskilliga miljoner har inletts.
TV4 laddar ordentligt inför EM. Kanalen är ensam om de svenska rättigheterna och satsar kopiöst. Det blir ett massivt utbud med dryga 100 timmar av direktsändning i fyran. Från den första samlingen sista dagarna i maj, via första matchen denm 2 juni till den sista sparken och den sista spekulationen den 29 juni. Med magasin och matcher, inget ska undgå TV4:s tittare.

 

Smakar det, så kostar det. Sändningsrätten och ett stort antal medarbetares arbete i dryga fyra veckor på plats i Österrike och Schweiz innebär dryga kostnader.

Reklamspotar och billboards i parti och minut, vid matcher, magasin, nyhetssändningar och Gomorron-program, är vad som erbjuds intresserade företag.

- Vi måste dra in riktigt mycket pengar, det är ett dyrt evenemang", säger Arthur Ringart, kommersiell projektledare på TV4, till Resumé.

Tidigare har TV4 alltid delat sändningar från stora mästerskap med framför allt Svt, men för första gången har kanalen egen beslutanderätt.
Menyn består av Partnerpaket, Guldpaket, Silverpaket och Bronspaket.

Partnerpaketet kostar 8 miljoner kronor och kan liknas vid huvudsponsor. Innehållet består av reklamspotar i halvtid vid varje direktsänd match och dessutom billboards vid ett stort antal tillfällen.
- I partnerpaketet ingår i stort sett allt vi har att erbjuda under EM, säger Arthur Ringart.
Ett Guldpaket kostar 3 miljoner kronor. Här erbjuds reklamspotar i halvtidspausen vid de 27 matcher som direktsänds i huvudkanalen. De avgörande gruppspelsmatcherna spelas samtidigt och därför blir det sändning under samma tidpunkter i TV4 Sport.
Enligt Arthur Ringart är intresset stort:
- Vid tidigare internationella fotbollsevenemang har det varit större efterfrågan än tillgång och då har vi fått lotta ut de attraktiva paketen bland intresserade.
Silverpaketet kostar 1,7 miljoner kronor och i gengäld får företagen spotar före eller efter varje match i TV4.

Bronspaketet för 50 000 kronor består av sändningar i TV4 Sport och ger 100 spotar.

 
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.