"Kommer spy på reklamsjoken"

"TV 4 har också aviserat en egen jättelik tv-trupp med reportrar, kommentatorer, experter, bisittare, studiovärdar. Det har ju pågått i några år nu, samma sak i SVT, man diskuterar och pratar och pratar och diskuterar och pratar och diskuterar, och det har blivit till ett mäktigt sammelsurium av röster och snart kan man inte urskilja en enda. Scherman har större problem med sin trupp än Lagerbäck med sin."

Dagens Nyheters Johan Croneman bävar inför fotboll-EM. En turnering som han egentligen ser fram emot som tv-konsument, men han inser att TV4 har tagit över ansvaret för sändningarna. Och då…Croneman skriver i DN om hur det blir en oändlig rad av inslag, mer än vad tittarna är mottagliga för:

”TV4 sände direkt från Svenska fotbollförbundets presskonferens där den svenska EM-truppen presenterades, först lite vinjetter och musik och bilder från förra EM i några minuter, därpå 13 minuter snack och så 6 minuter reklam. Sedan blev det ju svårt att bryta den pågående presskonferensen, men räkna med väldigt många, väldigt långa och täta avbrott i sommar. Jag kände en monumental trötthet redan nu. Vi kommer att spy på evighetslånga reklamsjok”.
Han saknar det traditionella och det som bygger upp pirret – det som skapas av egen tystnad. ”Den där sköna uppladdningen inför en match, det där tysta inre som man som fotbollspublik älskar att besöka strax före avspark, kan man glömma när kommersiell tv tagit över. Den där tystnaden och koncentrationen som spelarna har sprider sig till läktarna och tittarna, det är som om man tar ett gemensamt andetag. Nu jäklar. Och så brakar det loss”.
Croneman har heller inget till övers för reklaminslagen, de som skapar ideliga avbrott och ändlösa minuter av kommersiell övertygelse:
”Jag har verkligen börjat avsky reklam av just det skälet, att de stjäl bitar av mitt liv, invaderar mig, ockuperar mig, förorenar mig. Det finns liksom ingen gräns längre, inget slut. Jag känner många intelligenta, roliga, intressanta människor som gör intelligent, rolig, intressant reklam. Men det finns inget stopp. Finns det inget stopp?”

Läs mer

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.