"Kommer spy på reklamsjoken"
Dagens Nyheters Johan Croneman bävar inför fotboll-EM. En turnering som han egentligen ser fram emot som tv-konsument, men han inser att TV4 har tagit över ansvaret för sändningarna. Och då…Croneman skriver i DN om hur det blir en oändlig rad av inslag, mer än vad tittarna är mottagliga för:
”TV4 sände direkt från Svenska fotbollförbundets presskonferens där den svenska EM-truppen presenterades, först lite vinjetter och musik och bilder från förra EM i några minuter, därpå 13 minuter snack och så 6 minuter reklam. Sedan blev det ju svårt att bryta den pågående presskonferensen, men räkna med väldigt många, väldigt långa och täta avbrott i sommar. Jag kände en monumental trötthet redan nu. Vi kommer att spy på evighetslånga reklamsjok”.
Han saknar det traditionella och det som bygger upp pirret – det som skapas av egen tystnad. ”Den där sköna uppladdningen inför en match, det där tysta inre som man som fotbollspublik älskar att besöka strax före avspark, kan man glömma när kommersiell tv tagit över. Den där tystnaden och koncentrationen som spelarna har sprider sig till läktarna och tittarna, det är som om man tar ett gemensamt andetag. Nu jäklar. Och så brakar det loss”.
Croneman har heller inget till övers för reklaminslagen, de som skapar ideliga avbrott och ändlösa minuter av kommersiell övertygelse:
”Jag har verkligen börjat avsky reklam av just det skälet, att de stjäl bitar av mitt liv, invaderar mig, ockuperar mig, förorenar mig. Det finns liksom ingen gräns längre, inget slut. Jag känner många intelligenta, roliga, intressanta människor som gör intelligent, rolig, intressant reklam. Men det finns inget stopp. Finns det inget stopp?”
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.