"Spyr över all tv-reklam"

De långa ideliga reklamavbrotten i TV4 tvingas miljoner tittare stå ut med under EM-fotbollen. Många spyr galla över kanalen och längtar efter SVT. När det egentligen inte finns något alternativ till reklamfinansierad tv-kanaler.
”TV 4 har bjudit en massa pengar för att sno sändningen. Och eftersom TV 4 inte får sina pengar från en påtvingad statlig licens kan ni själva räkna ut vad som händer. Vi får tugga reklam. Om och om och om igen”.

Det skriver Johan Rylander i Göteborgs-Posten. Han tillhör den grupp av tv-recensenter som också retar sig på mängden reklam.

”Och ja, visst kan jag också svära när det direkt efter matchen bryts för ett tio evighetsminuters långt reklamkrämande av vibrerande rakhyvlar för kvinnor. Det är då jag vill ha en intervju med förbundskaptenen, en upplyftande skaderapport eller bara en analys så länge den inte kommer från intetsägande klyschmeister Magnus Hedman. Jag vill inte ha några vilsna försök när ilskan runnit av och adrenalinet redan pumpat vidare i kroppen.
Men samtidigt är det nya tider”.

Skriver Rylander och fortsätter:

”Det är dags att svälja TV 4:s reklam

Det är tack vare reklam som TV 4 kan visa EM. Så sluta gnäll på kanalen och lev i verkligheten”.

Rylander avslutar sin tv-krönika med frågan:

”Vem blir först att värva Glenn Strömberg till en kanal som visar fotboll?”

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.