Årets TV-match nalkas

På måndag står fotbollsvärlden stilla när det är dags för en av världens absolut mest prestigefyllda matcher - El Clásico. Tvåan i spanska ligan, Barcelona, mot ettan Real Madrid. Tvåan i skytteligan, Messi, mot ettan Ronaldo.

Canal+ direktsänder allt med två studior, en på innerplan på Camp Nou, och en i Stockholm.

De två bästa i Europa

Äntligen är det dags för säsongens första El Clásico! Barcelona möter ett Real Madrid som har gjort sin bästa säsongsinledning genom tiderna.

Matchen spelas för ovanlighetens skull på en måndag på grund av ett lokalt val i Katalonien, men Camp Nou är givetvis totalt utsålt ändå när serieledaren Real Madrid på 32 poäng möter tabelltvåan Barça, en poäng efter.

- Det blir en match med de bästa bland de bästa. Jag ser inga europeiska lag som för tillfället är bättre än Real Madrid och Barcelona. Det blir ju inte sämre av att Ronaldo och Messi är i drömform och att lagen kan mönstra sina bästa elvor. Det kan inte bli annat än fest, säger Jens Fjellström, Canal+ expert.

El Clásico i siffror

Barcelona har fyra segrar i följd mot Real Madrid. I det senaste mötet i april förra säsongen vann Barça med 2-0 borta på Bernabeu. Messi och Pedro Rodriguez gjorde målen. I förra säsongens första möte, på Camp Nou i november, vann Barcelona med 1-0. Zlatan Ibrahimović gjorde målet.

Sedan 1929 har lagen drabbat samman 160 gånger i ligan. Real Madrid har vunnit 68 matcher, 30 har slutat oavgjort och Barcelona har vunnit 62.

Senaste tio resultaten i El Clásico:
2010-04-10 Real Madrid - FC Barcelona   0-2        
2009-11-29 FC Barcelona - Real Madrid   1-0        
2009-05-02 Real Madrid - FC Barcelona   2-6        
2008-12-13 FC Barcelona - Real Madrid   2-0        
2008-05-07 Real Madrid - FC Barcelona   4-1        
2007-12-23 FC Barcelona - Real Madrid   0-1        
2007-03-10 FC Barcelona - Real Madrid   3-3        
2006-10-22 Real Madrid - FC Barcelona   2-0        
2006-04-01 FC Barcelona - Real Madrid   1-1        
2005-11-19 Real Madrid - Barcelona       0-3        

USA:s fotbollsdamers framfart i VM går inte obemärkt förbi. På tisdags kvällen möter storfavoriten England i semifinalen.  Huvudsponsorn Nike gnuggar händerna. Spelarnas hemmatröjor är den som sålt bäst på nike.com enligt Business Insider.

- USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong. Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året har varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger företagets vd Mark Parker.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.