TV-bolagen hänger på motionsvågen

TV-bolagen börjar inse värdet av att sända landets största motionsevenemang. Efter Tjejmilen, Vasaloppet följer nu GöteborgsVarvet. Nu är det klart att världens största halvmaraton direktsänds i Sveriges Television den 12 maj.

GöteborgsVarvet har de senaste åren haft en kraftig tillväxt och i år deltar över 62 000 löpare. Det blir den 33:e upplagan av loppet som lockar både elit och motionärer.

Bland deltagarnamnen återfinns flera intressanta namn, såsom OS-hoppet och maratonlöparen Isabellah Andersson, skidskytten Helena Ekholm och SVT-profilen Anne Lundberg.

- När Sveriges största liveevenenemang nu även sänds i SVT hoppas vi ännu fler skall motiveras att börja löpträna. Vi ser fram emot att kunna nå ut till en bred publik med en högklassig sändning i SVT, säger Mattias Grahn, marknadsansvarig på GöteborgsVarvet.

- GöteborgsVarvet är som ett sommarens Vasalopp och är ett av världens största motionslopp. Med blandningen av elit och bredd kopplat till den motionsvåg som bara växer känner vi att detta är en satsning vi vill göra, säger Kjell Andersson, evenemangschef på SVT Sport.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.