3 miljoner tittare ser avgörandet

Här planerar de tisdagens sändning från avgörandet. TV-timmar som kan blir historiska av många skäl. TV4 laddar och inte mindre än 50 personer ingår i teamet som står bakom sändningen från Friends Arena.
TV-kamerorna är ständigt närvarande. Vid kvällens avgörande på Friends Arena har TV4 minst tio kameror på plats under matchen.Förhoppningen är att nå den största TV-publiken i år. Foto: TT Nyheter


- Jag hoppas att det blir lika många tittare som senast, säger Emir Osmanbegovic, fotbollschef på TV4.

Fredagens match lockade inte mindre än 2 885 000 tittare vilket motsvarar en andel på närmare 70 procent och en rating på 29,6 procent. Som mest tittade 3 095 000 personer.

Näst högsta tittarsiffran

Det  är den näst högsta tittarsiffran i år på TV4, endast överträffad av vårens final i hockey-VM.

För en månad sedan intensifierades planeringen av sändningarna från både fredagens inledande match i Lissabon och tisdagens upplösning i Solna.

Matcherna som avgör om Sverige når VM-slutspelet i Brasilien.

Tekniken, kommentatorer, sändningstider, kameraansvariga – Emir Osmanbegovic skulle förutse allt. 2004 kom han som skrivande journalist från Aftonbladet och har sedan dess avancerat till att ha ansvaret för en rad produktioner.

Massivt utbud

- Vi är ett sammansvetsat gäng, var och en duktig på sin uppgift, och nu har har vi gjort nära 30-talet stora sändningar. Det här kan vi.

Fredagens insats var massiv och innebar dessutom framgång i de digitala medierna, inklusive livesändning i Fotbollskanalen och likaså direktbilder när Sveriges startuppställning offentliggjordes.

Och som om inte det vore nog två dokumentärer om Zlatan Ibrahimovic och Cristiano Ronaldo. Tittarna kunde också följa Fotbollskanalens specialkameror, Zlatan-cam och Ronaldo-cam.

Vill gärna slå rekordet

Utbudet på tisdagen blir av ungefär samma storlek. I olika block återges allt vad som händer runt landslaget, från presentationen av lagen vid tolvtiden, glimtar från respektive spelarhotell, slutliga uppladdningen från arenan. Allt i Fotbollskanalen till dess att matchrapporteringen inleds kl 20 på kvällen i TV4 och pågår i fyra timmar. Då blir det också specialkameror på lagets respektive storstjärnor.

- Vi vill gärna lägga i en växel till jämfört med fredagsmatchen.  Det här ska bli ännu bättre nu när vi är på hemmaplan och blir lättare, säger Emir Osmanbegovic.

TV4 står för stora delar av alla produktionen, men hyr också in extrafolk från andra bolag.

- Fredagsmatcher har något bättre förutsättningar än som nu, spel på en tisdag. Å andra sidan har vi ingen konkurrens av utbudet i andra TV-kanaler och så har matchen en sådan enorm betydelse. Så vi lär hamnade på ungefär samma nivå som i fredags, helst ännu högre.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.