Miljonerna väller in i England
De har förhandlat klart nu, Sky och BTB, med Premier Leagues vd Richard Scudamore.
- Klubbarna är konkurrenskraftiga och levererar en bra fotboll till fansen på arenorna och via tv:n, säger Scudamore och skrattar, hjular och slår frivolter på väg till banken.
63 miljarder totalt
Det är ett fullständigt galet avtal alternativt inte annat än normalt eftersom så många människor världen över vill se Premier League. Intresset bara växer och därmed skjuter också pengarna i höjden.
Det förra avtalet kostade Sky Sports 2,3 miljoner pund för 116 matcher.
Nu betalar Sky Sports och BTB 4,17 miljarder pund.
Totalt handlar det om runt 63 miljarder kronor. Lika med 120 miljoner per match! Det är vad klubbarna får. 120 miljoner per varje 90 minuter.
Fansen protesterar
Det är vi TV-tittare som betalar och vi är uppenbarligen beredda att betala allt mer. Så har vi gjort hittills och det är vad TV-bolagens affärsidé bygger på. Så det gäller att intresset fortsätter att öka.
Å andra sidan, från en engelsk supporterklubb kom kommentaren:
- Nu har klubbarna råd att sänka priset på matchbiljetterna.
Snittlön 500 000 kr i veckan
Men det lär nog inte bli aktuellt. Spelarna ska ju ha sitt…
För det är dit pengarna går. Spelarlönerna bara stiger och snittet i ligan är 500 000 kr i veckan.
Det är drygt 20 år sedan som klubbarna fick dela på 120 miljoner för en hel säsong, som några år senare steg till 700 miljoner.
Om du vill åka
TV-pengar och publikintäkter ger de engelska klubbarna enorma resurser.
Säg att du vill åka till England och se en match. Den 21 februari spelar Manchester City-Newcastle. Kl 17.30 är det avspark och det gäller att vara där i god tid eftersom det lär blir fullt.
Går man in på hemsidan i dag möts man av dessa priser: kortsida högt upp på läktaren 937 kr, kortsida nära planen 2 750, långsida högt upp på läktaren 1 713 kr, eller långsida nära planen 3 300 kr. Å andra sidan, klubben har de billigaste säsongskorten med 299 pund.
Ja, ni baxnar. Och ändå finns det så många människor som betalar. Publiksnittet i England låg förra säsongen på 36 600 personer per match.
Säsongsbiljett för 13 182
BBC ville i höstas ha fakta på vad det kostar att vara en supporter. 207 klubbar i 21 divisioner kontaktades inom den brittiska och europeiska fotbollen.
Det genomsnittliga priset på en säsongsbiljett har stigit med nära tio procent på bara två år, från 468 pund till 509 pund (6 617 kr).
Arsenals billigaste säsongskort är nästan dubbelt så dyrt än genomsnittet och ökade 3,97 procent från säsongen 2013/14 till 1014 pund (13 182 kr), den högsta i ligan. Men så har klubben sockrat säsongsbiljetterna med sju biljetter till cupmatcher.
Tottenham, Chelsea och Liverpool tar också mer än 700 pund för de billigaste årskort för en vuxen person.
Synar man priserna för de dyraste säsongskorten ligger Arsenal i topp (2013 pund) och är faktiskt det dubbla priset för Manchester Uniteds dyraste biljett och mer än fyra gånger kostnaden för West Bromwich.
Men allra värst är AC Milan med 3 600 pund, alltså 46 800 kr. Blir man buren in till sin plats då?
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.