Miljonerna väller in i England

Det är du och jag och några miljoner människor till som gör det möjligt. Vi skaffar betalkort till Premier League. Därför kan Sky Sports och BTB betala 120 miljoner per match för TV-rättigheterna.
Intensiteten, kampen, stjärnorna,spänningen i Premier League är större än i någon annan fotbollsliga. Och det uppskattar, och betalar allt,fler människor för. Foto: Jon Super, AP Photo/TT

 

De har förhandlat klart nu, Sky och BTB, med Premier Leagues vd Richard Scudamore.

- Klubbarna är konkurrenskraftiga och levererar en bra fotboll till fansen på arenorna och via tv:n, säger Scudamore och skrattar, hjular och slår frivolter på väg till banken.

63 miljarder totalt

Det är ett fullständigt galet avtal alternativt inte annat än normalt eftersom så många människor världen över vill se Premier League. Intresset bara växer och därmed skjuter också pengarna i höjden.

Det förra avtalet kostade Sky Sports 2,3 miljoner pund för 116 matcher. 

Nu betalar Sky Sports och BTB 4,17 miljarder pund.

Totalt handlar det om runt 63 miljarder kronor. Lika med 120 miljoner per match! Det är vad klubbarna får. 120 miljoner per varje 90 minuter.

Fansen protesterar

Det är vi TV-tittare som betalar och vi är uppenbarligen beredda att betala allt mer. Så har vi gjort hittills och det är vad TV-bolagens affärsidé bygger på. Så det gäller att intresset fortsätter att öka. 

Å andra sidan, från en engelsk supporterklubb kom kommentaren:

- Nu har klubbarna råd att sänka priset på matchbiljetterna.

Snittlön 500 000 kr i veckan

Men det lär nog inte bli aktuellt. Spelarna ska ju ha sitt… 

För det är dit pengarna går. Spelarlönerna bara stiger och snittet i ligan är 500 000 kr i veckan.

Det är drygt 20 år sedan som klubbarna fick dela på 120 miljoner för en hel säsong, som några år senare steg till 700 miljoner.  

Om du vill åka 

TV-pengar och publikintäkter ger de engelska klubbarna enorma resurser.

Säg att du vill åka till England och se en match. Den 21 februari spelar Manchester City-Newcastle. Kl 17.30 är det avspark och det gäller att vara där i god tid eftersom det lär blir fullt. 

Går man in på hemsidan i dag möts man av dessa priser: kortsida högt upp på läktaren 937 kr, kortsida nära planen 2 750, långsida högt upp på läktaren 1 713 kr, eller långsida nära planen 3 300 kr. Å andra sidan, klubben har de billigaste säsongskorten med 299 pund.

Ja, ni baxnar. Och ändå finns det så många människor som betalar. Publiksnittet i England låg förra säsongen på 36 600 personer per match.

Säsongsbiljett för 13 182

BBC ville i höstas ha fakta på vad det kostar att vara en supporter. 207 klubbar i 21 divisioner kontaktades inom den brittiska och europeiska fotbollen.

Det genomsnittliga priset på en säsongsbiljett har stigit med nära tio procent på bara två år, från 468 pund till 509 pund (6 617 kr).

Arsenals billigaste säsongskort är nästan dubbelt så dyrt än genomsnittet och ökade 3,97 procent från säsongen 2013/14 till 1014 pund (13 182 kr), den högsta i ligan. Men så har klubben sockrat säsongsbiljetterna med sju biljetter till cupmatcher.

Tottenham, Chelsea och Liverpool tar också mer än 700 pund för de billigaste årskort för en vuxen person. 

Synar man priserna för de dyraste säsongskorten ligger Arsenal i topp (2013 pund) och är faktiskt det dubbla priset för Manchester Uniteds dyraste biljett och mer än fyra gånger kostnaden för West Bromwich.

Men allra värst är AC Milan med 3 600 pund, alltså  46 800 kr. Blir man buren in till sin plats då?

Thomas Ejderhov

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.