Bragden gav tittarrekord

Sveriges bragdseger mot Italien på Kanal 5 igår slog alla tiders tittarrekord. Snittet för andra halvlek låg på 2 024 000 tittare vilket är den högsta officiella tittarsiffran som Kanal 5 haft sedan starten 1989.

Sverige jublar efter slutsignalen i måndagens VM-kval, playoff, andra matchen, mellan Italien och Sverige på San Siro i Milano. Matchen slutade 0-0 och Sverige går vidare till VM. Foto: Jonas Ekströmer / TT; Kanal 5; Fotomontage: Thomas Selig, Idrottens Affärer

Sveriges heroiska kryss mot Italien och avancemang till VM i Ryssland gav eko i en hel fotbollsvärld under måndagskvällen. På plats i Milano sände Eurosport och Kanal 5 ett rekordlångt uppsnack som inleddes redan kl. 16. När det fem timmar senare var avspark satt en rekordstor publik bänkad framför sändningen.

Kanal 5:s gamla rekord från playoff-matchen mot Danmark 2015 (1 950 000 tittare) raderades ut och det nya rekordet lyder 2 024 000 tittare i snitt i andra halvlek vilket är all time Hugh för Kanal 5 sedan starten 1989.

– Det var en magisk kväll på San Siro och en heroisk insats av det nya, vilt kämpande svenska landslaget. Att det gav nytt tittarrekord för Kanal 5 och Eurosport sätter pricken över i:et, säger Emir Osmanbegovic, sportchef Discovery Networks Sweden och Eurosport.

De 2 024 000 tittarna i andra halvlek motsvarar en tittartidsandel på 72,2 procent i huvudmålgruppen 15–44 år och motsvarande kommersiella andel var 77,8 procent.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.