EM-veckan inspirerades av SM-veckan
EM-veckan 2-10 augusti blev en succé i TV-sändningar världen över. 567 miljoner tittare kunde gotta sig åt tio timmars sändningar om dagen. På TV, radio och digitala plattformar. Söndagen med det sensationella stavhoppet sågs av 20 miljoner tittare. Sportsligt och ekonomiskt fick värdstäderna Glasgow och Berlin massor av gratisreklam.
Budgeten för European Championships var 90miljoner pund, cirka 990 miljoner kronor.
Om fyra år avgörs EM-veckan igen. Tre till fyra städer är aktuella, dock ingen svensk. En ny EM-stad utses i början av 2019.
I Glasgow avgjordes simidrotterna, cykling, gymnastik, rodd, triathlon och golf. I Berlin friidrotten.
46 TV-bolag sände inklusive EBU:s 34 medlemmar. 2 500 timmars sändning blev 3 505 timmar. En siffra som var över EBU:s förväntningar.
SM-veckan förebild
Iden med EM-veckan var ingen quick fix. Jan Olsson, SVT:s rättighetschef som också är vice president i EBU:s sportkommitté, berättar att idén framfördes av schweizaren Marc Jörg, tidigare chef för EBU:s sporträttigheter, och britten Paul Bristow på ett EBU-möte redan 2013. SM-veckan nämndes i sammanhanget. Det är kanske lite hårddraget att säga att SM-veckan fällde avgörandet men ändå…
SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet och SVT. Premiären skedde 2009. Vinterveckan i Sundsvall, sommarveckan i Malmö.
- Publiksiffrorna har varit bra, inte minst för de mindre sporterna. Glasgow sålde fler än 100 000 biljetter över budget. Veckan blev ett stort genomslag för det digitala tittandet. Vissa dagar med 200 000 tittare. Som väntat var det friidrotten som drog flest tittare, säger Jan Olsson.
Han kom till SVT för åtta år sen som sponsorchef efter jobb som generalsekreterare på Svenska Skridskoförbundet och Svenska Simförbundet.
Friidrotten drog mest
Till första tävlingsdagen torsdagen den 2 augusti såldes 130 000 biljetter.
Berlins friidrott hade flest tittare med 4,5 miljoner tyskar i snitt om dagen.
Damernas stafett 4x100 meter nådde en femminuterstopp på tyska ARD på avslutningsdagen med drygt 6 miljoner tittare.
Fransk TV snittade med 2,7 miljoner tittare/dagen. Toppsiffra: 4,8 miljoner såg stavhoppet på söndagen.
BBC:s toppsiffra inträffade när brittiskan Dina Asher-Smith vann 200 meter. 3,3 miljoner tittade.
I Norge tittade 1,37 miljoner när Carsten Warholm och Jacob Ingebrigtsen vann sina guld på 400 meter häck och 1 500 meter.
Inte fler idrotter
Nu höjs röster för att antalet sporter ska utökas. Det nobbar initiativtagarna Marc Börg och Paul Bristow.
- Att utöka antalet sporter ingen prioritet för oss. Vi vill inte ha en vecka som blir för stor, alltför betydande och som blir alltför svår att organisera för stora städer, säger Börg.
Tyska ARD Sports co-ordinator Axel Balkausky säger:
- Vi har nått fler tittare än vi trodde var möjligt. Den enskilda sportens marknadsandel har nästan fördubblats jämfört med enskilda överföringar.
Göran Söderlund
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar