SVT backar upp sin egen succé
SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.
SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.
Nu är det alltså klart att SM-veckan kommer att sändas i SVT till och med 2025. SVT och Riksidrottsförbundet har undertecknat ett avtal som omfattar åren 2022–2025. SM-veckan firar i år tio år som evenemang. Nyligen avslutades årets sommarvecka i Malmö där 295 SM-guld delades ut. Veckan blev en stor framgång i både tv och på plats, och nu förlängs avtalet mellan SVT och Riksidrottsförbundet (RF).
Alla parter belåtna
Så det är klart att SVT förlänger succén.
Parterna är lika nöjda:
– SM-veckan är en riktig publikfavorit. Tv-tittarna får se den svenska idrottens mest kända namn, men bjuds också på toppidrott från sporter som inte bevakas lika ofta av media. Det är ett otroligt starkt och vägvinnande koncept, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.
– Med SM-veckan vill vi inte bara öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar utan också synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta. I och med en förlängning av avtalet med SVT skapar vi en trygghet och bra förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt utvecklingsarbete av SM-veckan, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet (RF).
SM-veckan, som grundades av SVT och Riksidrottsförbundet, har under åren vuxit till Sveriges tredje populäraste idrottsevenemang.
Programmet på export
Nu har konceptet gått på export till bland annat Norge, Finland, Island och nu senast Tyskland.
Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och sedan tidigare är det klart att Luleå/Boden ska arrangera SM-veckan vinter 2020 och att Halmstad blir värdstad för veckan sommaren 2020.
Affärskoncceptet äger Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund, sedan tillkommer värdstaden med lokala partners.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar