SVT backar upp sin egen succé

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

I centrummiljöer byggs arenor upp och olika idrotter får fler åskådare och mer uppmärksamhet än vad de är vana vid. Och via TV-sändningar får SVT många tittare samtidigt som Riksidrottsförbundet gynnas och därmed är det flera vinnare vid SM-veckorna.

Nu är det alltså klart att SM-veckan kommer att sändas i SVT till och med 2025. SVT och Riksidrottsförbundet har undertecknat ett avtal som omfattar åren 2022–2025. SM-veckan firar i år tio år som evenemang. Nyligen avslutades årets sommarvecka i Malmö där 295 SM-guld delades ut. Veckan blev en stor framgång i både tv och på plats, och nu förlängs avtalet mellan SVT och Riksidrottsförbundet (RF).

Alla parter belåtna

Så det är klart att SVT förlänger succén.

Parterna är lika nöjda:

– SM-veckan är en riktig publikfavorit. Tv-tittarna får se den svenska idrottens mest kända namn, men bjuds också på toppidrott från sporter som inte bevakas lika ofta av media. Det är ett otroligt starkt och vägvinnande koncept, säger Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT.

– Med SM-veckan vill vi inte bara öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar utan också synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta. I och med en förlängning av avtalet med SVT skapar vi en trygghet och bra förutsättningar för ett långsiktigt och fortsatt utvecklingsarbete av SM-veckan, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet (RF).

SM-veckan, som grundades av SVT och Riksidrottsförbundet, har under åren vuxit till Sveriges tredje populäraste idrottsevenemang. 

Programmet på export

Nu har  konceptet gått på export till bland annat Norge, Finland, Island och nu senast Tyskland.

Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och sedan tidigare är det klart att Luleå/Boden ska arrangera SM-veckan vinter 2020 och att Halmstad blir värdstad för veckan sommaren 2020.

Affärskoncceptet äger Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund, sedan tillkommer  värdstaden med lokala partners.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Två superheta värvningar bara ett par dagar innan premiären visar hur het hockeyallsvenskan är. Två klubbar tog beslut om att investera och förstärka ledarteamet.

Först kom nyheten att Mats Lusth återkommer som hockeytränare och blir ny huvudansvarig för Karlskrona. 

Sedan följde beskedet att Luleås hockeytjejers guldtränare Fredrik Glader tar över som sportchef i MoDo.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.