TV4:s succesatsning på VM

TV4 köpte rättigheterna till dam-VM innan Sverige hade kvalificerat sig till slutspelet. Det kunde ha blivit en nitlott – utan Sverige. Nu blev det en vinstlott. Mycket tyder på att mästerskapet blev mer lönsamt än herr-VM i fjol.TV4 torde ocksåha fått bra reklamintäkter.

Erik Westberg, sportchef för TV4-gruppen och C More, gläds över ´satsningen på VM. Det blev en succé ur alla synvinklar

 

- Det är klart bättre än vi trodde, säger Erik Westberg, sportchef för TV4-gruppen och C More till SportExpressen.

Toppsiffran för Sveriges matcher noterades i semifinalen mot Nederländerna. Nästan 2,5 miljoner tittade. Det är årets mest sedda sändning för TV4 alla kategorier. Bronsmatchen mot England sågs av 1,5 miljoner personer. Nästan lika många såg finalen mellan USA och Nederländerna, 1,1 miljoner såg matchen.

Rekordsiffra för Frankrike-Brasilien

Tittarsiffrorna från VM var stora över hela världen. Åttondelsfinalen mellan Frankrike och Brasilien sågs av 59 miljoner personer. Den hösta siffran någonsin för en dammatch, skriver BBC.

- VM har varit en jättesuccé. Matchen mot Nederländerna slog streamingrekord för C More i år i konkurrens med Sverige-Spanien i herrarna EM-kval och flera stora filmer, säger Erik Westberg.

 SportExpressen har talat med branschbedömare som säger hävdar att VM i Frankrike har varit mer lönsamt än herr-VM i Ryssland.

Enligt den franska tidningen Libèration kostar rättigheterna för ett herr-VM sju gånger mer än ett dam-VM.

- Vi uttalar oss aldrig om siffror men ett herr-VM har en högra prislapp, helt klart, säger Wästberg.

Många söker VM 2023

Han säger också att det inte var några problem att sälja sponsorplatserna.

Nio länder har ansökt om att få arrangera dam-VM sommaren 2023. De är Argentina, Australien, Bolivia, Brasilien, Colombia, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika och Nord – och Sydkorea. De två sistnämnda har lämnat ett gemensamt förslag.  I mars 2020 sker omröstningen.

Fifa-presidenten Gianni Infatino vill utöka antalet lag från 24 till 32 till VM 2023. Dessutom ska prispengarna fördubblas, från 30 miljoner dollar till 60 miljoner, 567 miljoner svenska kronor med dagens kurs.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.