"Tumba, innovatör i Nobel-klass"
Han var en lysande ishockeyspelare för sin tid, visst, men hockeystjärnor har vi haft många. Dock; han var den förste superidolen.
Sven Tumba är kanske Sverige allra viktigaste idrottspersonlighet, ett betyg som den förtjänar som i likhet med andra pionjärer ligger före sin tid.
Bryggan mellan amatörer och proffs
Han var bryggan mellan amatören och proffset i svensk idrott, han suddade ut gränserna mellan arbetsoverallerna och finkostymerna, han insåg först av alla televisionens makt i reklamsammanhang, han var den förste store PR-mannen innan vanligt folk visste vad bokstäverna P och R stod för.
Han var medial innan ordet uppfunnits, han visade en respekt mot fansen och han skapade ett varumärke av sin egen personlighet innan Björn Borg och Ingemar Stenmark föddes.
Idag placerar sig Zlatan Ibrahimovic i topp när idrottens svenska varumärken rankas.
Länge har vi mätt den moderna idrottens tidsålder från åren på 70-talet då just Borg och Stenmark gick utanför Sveriges gränser och revolutionerade två idrotter som dessförinnan, precis som golfen, haft en anstrykning av snobbism och överklassliv.
Han var tjugo år före
Båda tillhör portalfigurerna i svensk idrott också av det skälet att deras bragder och karisma spillde över idrottens gränser och integrerade idrotten i samhället. Suddade ut klassgränser och öppnade ögonen för dem som dittills varit blinda för sportprofilers kommersiella kraft.
Med Stenmark kom rena ”baby-boomen” med nyfödda slalomklubbar, tävlingar, talanger och skidindustrin blomstrade.
Sven Tumba var tjugo år före. Han var på samma gång den spelglade amatören och det nyfödda proffset, bryggan mellan en gammal (och hycklande) tid när kommersialism och idrott ansågs vara oförenliga storheter och en ny tid med idrottsmannen som både handelsvara och affärsman. Han var dessutom sin egen PR-man och agent.
Ishockeyn blev en storsport i Sverige tack var Tumba. Ishallar växte upp, hockeyklubban blev favoritjulklapp, hockeyskolor startade, publiken kom.
Gränslös och outtröttlig
Tumba prövade allt. Vad gäller idéer och entusiasm var han gränslös och outtröttlig, när det gällde strategi och affärssinne och val av rätt kompanjoner hade han dessvärre inte samma talang. Men så är det ju med pionjärerna.
Också deras misstag kommer eftervärlden till glädje.
Med Spaps-hjälmen överrumplade han TV-producenterna, medspelarna i Tre Kronor fick ett par tusen för att bära hans hjälm när televiserade matcher introducerades, hans efterföljare i ”smygreklamens” affärssfär skulle bli åtskilliga, många år senare.
I arbetarskor rakt in i finrummen
Att golf blivit något av en svensk folksport – medvinden möjligen i avtagande – är helt och hållet Tumbas förtjänst.
Alltid oförställd och äkta spankulerade han i arbetarskor rakt in i finrummen med respekt för arbetarklassen, respektlös för överheten.
Han älskade med kungahuset utan att någon kom på tanken att tala om ”kaffepojkar”.
1970 sade han: ”Golf kommer att bli nästa stora folksport. Det kan aldrig vara överklass att slå på en boll” - och förutsåg exakt framtiden.
Värd ett imperium
Få, om ens någon, har vårdat sitt varumärke som Tumba. ”Idolskapet skall man vara rädd om. Jag tycker det är kul att vara kändis. Det gäller att göra något vettigt av sin särställning.”
Det ligger en introduktionskurs i varumärkesomsorg dold bara i dess få meningar.
Han var lite för sorglös, otålig och ekonomiskt valhänt för att skapa det imperium han varit värd. Med pionjärinsatser på så många områden såg han dock till att bana vägen för tusentals andra.
Det var kanske Tumbas allra största egenskap; generositeten som bodde där mitt i hans stora ego.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Hinc Robur et securitas (inte verifierad)
tors, 2011-10-06 20:05
1. Idrottens kreatörer
Det finns massor av kreatörer i Svensk idrott. Inte av samma nivå som Tumba,men på andra mindra mediala områden. Låt oss tillsammans finna dom och hedra dom.