Björn Borg börsnoteras

Varumärket Björn Borg har stor bärkraft – och det blir allt större. Därför är Björn Borg på väg in på börsen.
1990 tog WBM (Worldwide Brand Management) över rättigheterna till varumärket Björn Borg. Då i ett turbulent skede när Björn Borg med kompanjonen Lars Skarke skiljdes som ovänner sedan bolaget Björn Borg Design Group upphört året innan. Rubrikerna var många och negativa, tvister och ouppklarade affärer likaså.
Björn Borgs föräldrar Rune och Margareta kontrollerar ett holländskt bolag, Fabulous, som äger varumärket och som har en uppgörelse med WBM. Ett avtal som sträcker sig fram till 2020 då en 30-årig överenkommelse ska diskuteras mellan parterna för första gången.
Idag har inte Björn Borg själv någon direkt vinst av att hans namn används, däremot föräldrarna via bolaget Fabulous som årligen får en royalty om 1,2-2 procent av försäljningen, vilket innebär ca tio miljoner kronor.

WBM har sedan 1990 utvecklat affärerna med Björn Borg som varumärke och noterat allt större framgångar.
Affärsidén är att driva och utveckla varumärket för egenägda och licensierade produktgrupper, i första hand underkläder, men också kläder, parfym, väskor, skor och glasögon. Försäljningen sker i egna konceptbutiker, i franchisebutiker samt hos butikskedjor som NK, MQ och Åhléns. Verksamheten bedrivs på sju europeiska marknader.
WBM är inne i ett expansivt skede. Under det senaste året har en ny ledning för WBM förberett en ny tillväxtstrategi och köpt ut två av de tre grundarna. Största ägare i dag är en av grundarna, Vilhelm Schottenius, samt VD Nils Vinberg och finansmännen Håkan Roos, Martin Bjäringer och Mats H Nilsson.

Björn Borg är stor än i dag även om många av dagens köpare av främst underkläder inte ens var födda när han vann Wimbledon fem gånger. Men han är likväl Sveriges kanske största idrottsman genom tiderna och varumärkets kraft är omfattande. Det är vad WBM tagit tillvara och omsatt i affärer.
- På nya marknader öppnas dörren för att vi är Björn Borg, men vi håller mer och mer på att bli ett varumärke helt fristående från personen som Lacoste, kommenterar Nils Vinberg.
Han avser den legendariske franske tennisspelaren Henri Lacoste, vars namn i dag nyttjas på en rad produkter utan att köparna förknippar dessa med just en person och en idrott.

Nu vill WBM göra en nyemission på 30 miljoner kronor och noterar sig samtidigt på Nya Marknaden. Med början på fredagen kan allmänheten köpa aktier i Worldwide Brand Management Holding AB (WBM) för 68 kronor styck.
- Vi tänker använda pengarna i nyemissionen för att växa, dels där vi finns i dag, dels på nya marknader i Europa. Vi vill också äga fler bolag än vi gör i dag, säger WBM:s vd och delägare Nils Vinberg.
Förhoppningen är att få in 30 miljoner kronor och få önskvärd kraft för satsningen.
- Vi räknar med att gå in i tre till fem nya länder och ha en tillväxt på 15 procent per år mot slutet av den kommande treårsperioden", säger Nils Vinberg, VD på Worldwide Brand Management, WBM.
Enligt Winberg är nyemissionen redan garanterad av befintliga ägare och externa parners.

Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter till 600 miljoner kronor under det senaste året. WBM omsatte 115 Mkr förra året och resultatet före skatt var 12 Mkr.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.