Miljonärer på sin idrottssajt
- Vi är väldigt glada över avtalet och ser fram emot den framtida utvecklingen av sajten tillsammans med Svenska Fans, som är den största sportsajten i Sverige för medborgargenererad journalistik. Den har 250 000 unika besökare i veckan, säger Pelle Mattisson, områdeschef och vd för Stampen Media Partner.
Deras dröm blev verklighet
Anders Nettelbladt, vd och chefredaktör för Svenska Fans, är också belåten.
- Det är jättepositivt. Det betyder att vi kan bygga upp sajten inför framtiden och öka på utvecklingstakten inom en rad områden, säger han.
Anders Nettelbladt grundades sajten 2000 tillsammans med Christer Fahlstedt, Peter Muld och Michael Fahlstedt.
– I början satt vi hemma i källaren. Vi hade en dröm att bygga upp en sån här sportsajt.
Köpesumman är hemlig. resume.se har synat villkoren och redovisar hur Spray köptes av Allers Förlag från Lycos Europé 2006 till en kostnad av 198 kronor per unik besökare. MTG gav 244 kronor per unik besökare för Playahead . Västerbottenskuriren betalade 123 kronor per unik besökare när man betalade 10 miljoner kronor för sajten Apberget.
Fortsätter i samma anda
För Svenska Fans finns ett besökssnitt kring 240 000 unika besökare, enligt Kia-index. Uppgiften om en köpesumma om 100 miljoner kronor skulle innebära 416 kronor per unik besökare, vilket är för högt. Men de fyra initiativtagarna har i alla fall blivit miljonärer på sin skapelse från källaren.
De och 16 anställda stannar också kvar inom företaget.
– Vi har drivit den här sajten i åtta år och det ställs oerhörda krav på den nu när vi blivit så stora. Därför säljer vi, säger Anders Nettelbladt.
- Vi har fått förfrågningar om att sälja sedan ganska lång tid tillbaka men det var först när Stampen hörde av sig som vi blev intresserade.
”Fansen är positiva”
Anders Nettelbladt gläder sig över att sajten kan utvecklas inom teknik och rörlig bild.
– De fans som vi har pratat med är positiva. Det här gör att sajtens framtid tryggad och ökar möjligheten till en stark tillväxt.
Inom Stampen Media Partner ska Svenska Fans bli en del av communityfamiljen med Familjeliv, Bröllopstorget, MyBlock och Odla.nu
Pelle Mattisson, vd och affärsområdeschef på Stampen Media Partner, framhåller att Svenskafans ska fortsätta sitt egna liv.
– Vi tror på självständiga och fristående bolag. Men självklart så finns det möjligheter att utvecklas på längre sikt.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.