Barcelona betalar 2 miljoner till Unicef

”Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet”, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som har gästat Stockholm Media Week.

Förlusten mot Inter i semifinalen av Champions League smärtade, men Unzueta förklarade:

- Vi vill vinna, men med ett offensivt spel med fair play och det ska vara roligt. Vi vill inte vinna med catenaccio. Fansen ska ha kul. Och vi har ett ansvar mot de 2000 ungdomar som bär tröjan varje dag.

"Vi ska underhålla publiken"

Han betonar att fotboll ska vara ett nöje för publiken. Med catenaccio avser han ett snålspel och ett gnetande, och något sådant är helt främmande i Barcelona.

- Vi är glada över att vi var i semifinal och över att laget i stort går bra. Så här är det i sport, ibland vinner man och ibland förlorar man, sa Unzueta till Fotbollskanalen.

- Vi är glada över laget och det har varit en spektakulär tid de senaste åren.

Växa för att kunna göra nytta

Han gav också en bakgrund till att Barcelona är ett av världens största och framgångsrikaste varumärken.

- Mottot om att FC Barcelona är mer än en klubb är myntat av klubbens president på 1960-talet, för fem år sedan drog vi upp en ny vision som bygger på det men kan gälla även i dag och på en global nivå där klubben ska växa för att kunna göra nytta. Vi är verkligen dedikerade att göra skillnad, säger Lander Unzueta.

På åtta år har klubben ökat omsättningen från 1,2 till 4 miljarder kronor samtidigt som antalet medlemmar har ökat från 100 000 till 175 000.

Unzueta framhåller hur tv-intäkter, biljetter och andra intäkter är de samma i Barcelona som i andra klubbar. Han ser ingen särskild tävlan mot Real Madrid:

- Man byter inte klubb som supporter

- Nej, det är ingen tävling för vi tävlar inte om samma personer. Man kanske byter bilmärke eller ölmärke men man byter inte klubb, sa marknadschefen till Fotbollskanalen.

Det unika med FC Barcelona förutom en särklassig fotbollskunskap är att man saknar kommersiell reklam på tröjan. I stället betalar klubben faktiskt 2 miljoner dollar för att bära Unicefs logo.

- Fifa har 208 länder medlemmar, Unicef 162 länder, jag blev chockad första gången jag hörde det. Vi är globalt inriktade på utbildning och hälsa och fotbollen är inte målet utan ett bra verktyg att försöka hjälpa utsatta och svaga barn.

BK Häcken har en ekonomisk framgång  som enbart Malmö FF överträffar i Allsvenskan. Sponsorintäkterna i Häcken har ökat med 800 procent på tio år. Nu redovisas ett  rekordår, Ökningen från i fjol är 24 procent, och målet om 30 miljoner i partnerintäkter har passerats.

Men på lördagen tvingades klubbens anhängare inse att den viktigaste spelaren, brassen Paulinho, flyttar utomlands igen. Efter 97 mål och 33 assist i Häcken vill han fortsätta i israeliska Hapoel de närmaste 18 månaderna.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Man kan tro att Jämtländska Sportkompaniet har fått storhetsvansinne… Bolaget arrangerar sprinttävlingen på Östersunds skidstadion i samarbete med ett ett tyskt och norskt bolag,  och de står nu bakom en uppgraderad tour som stöttar de lokala arrangörerna i varje land och stad. Totalt handlar det en nysatsning på flera miljoner. Målet är att Supersprint på 100 meter snö ska bli en World Sprint Series inom fyra år för damer och herrar. Bland annat en tävling i Dubai, jo, på snö. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.