Elitklubbar startar flygbolag

Sports Air AB – det är idrottens eget nya flygbolag. Bolagets ägare är HV71, Linköping och Färjestad tillsammans med Golden Air AB. Ett flygplan stationeras i Linköping och ska transportera elitseriens klubbar till matcherna runt om i Sverige.

De är vana vid att betala runt 200 000 kr för en flygtur och det blir några stycken per säsong. Multiplicera det med antal resor per lag och slutsumman hamnar på åtskilliga miljoner. Därför uppstår det gemensamma bolaget.

En Saab 2000 för 50 personer

Golden Air AB blir operatören och i Linköping stationeras en Saab 2000 med plats för 50 personer.

- Kan vi hitta en besparningseffekt så skulle det gynna hela klubben, säger HV71:s klubbdirektör Peter Eklund och tänker också på de övriga två klubbarna.

Tanken var att också Frölunda och Djurgården skulle ingå i bolaget, men de blir åtminstone inte med från start.

Östgötarna föregångare

- Vi har ju obekväma tider när vi flyger och då tvingas vi ta hänsyn till alla kostnader som uppstår, berättar Peter Eklund.

Marknaden har också försämrats med färre flygbolag och högre priser. På det viset har ett gemensamt intresse vuxit.

Det ursprungliga initiativet kommer från Linköping och idéer via Golden Air AB och LHC. Östgötarna blir föregångare här också. Sedan tidigare driver klubben ett friskvårdscenter och ett fastighetsbolag.

Kan spara en halvmiljon per klubb

Projektet är förankrat i föreningarna där respektive styrelse ska ta det avgörande beslutet. Det finns en gemensam budget och alla har kunnat räkna på omfattningen. Det finns beräkningar om att det nya bolaget sparar uppemot 500 000 kronor per klubb och år.

Avsikten är också att flera klubbar ska kunna hyra planet.

- Vi gör det för att sänka resekostnaderna och för att kunna tjäna pengar på att hyra ut flygplan, säger Mike Helber, klubbdirektör i Linköping.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.