Magnus leder kampanj för tandskydd

Tre Kronors lagkapten Magnus Johansson har huvudrollen i en reklamfilm som lanseras på jumbotronen under LG Hockey Games i Ericsson Globe. Filmen ska stoppa de allt dyrare tandskadorna.

Ishockeyförbundet vill minska tandskadorna med 50 procent under tre år och därmed även minska skadeersättningarna, som i dag är cirka 2,2 miljoner kronor varje år.

Skadeersättningen ökar

Att spelarna använder godkända tandskydd, gjorda av tandläkare och tandtekniker, är en central del i jakten på att minska skadorna, och därmed kostnader och lidande. 

- Vi har märkt att skadeersättningen har ökat år för år. Genom att minska antalet tandskador skulle vi till exempel kunna sänka lagförsäkringarna med 8-10 procent, säger Jörgen Lindgren, generalsekreterare på Svenska Ishockeyförbundet.

2003 infördes den tandskyddsregel som innebär att spelare födda 1984 eller senare måste bära tandskydd. Efter det har skadefrekvensen bland ishockeyspelare i det svenska seriespelet minskat med 37 procent. Trots det slarvar spelare fortfarande med tandskyddet.

"Bara en vanesak"

- En del tycker att det är obehagligt att använda tandskyddet och kan till exempel få svårt att andas. Det handlar dock bara om vana, jag tänker inte ens på det längre, säger Magnus Johansson, lagkapten för både Linköping Hockey och Tre Kronor, och som har huvudrollen i den reklamfilm som lanseras under LG Hockey Games i Ericsson Globe.

Reklamfilmen påvisar att de flesta hockeyspelare tycker det är självklart med utrustning som benskydd, suspensoar, armbågsskydd samt hjälm, och att det borde vara lika självklart med tandskydd.

Enligt en undersökning gjord vid Karolinska Institutet drabbar nästan 40 procent av alla ishockeyrelaterade skador huvudet, och just tandskador står för den individuellt största. Dessa tandskador kan spelarna få problem med under resten av livet.

Minskar risken för hjärnskakningar

- Jag har använt tandskydd de senaste åren. Dels för att det skyddar mina tänder, det är inget roligt att ligga i tandläkarstolen och ha ont. Dels för att det även minskar risken för hjärnskakningar. Tandskyddet dämpar det många smällar, säger Magnus Johansson.

Enligt förbundets riktlinjer ska spelare upp till 18 år ha galler. Från 18 år ska de ha tandskydd, då kompletterat med visir för att minska ögonskadorna. Tandskyddens kvalitet varierar beroende på var de köps, och vad de kostar.

Projektet drivs av hockeyförbundet tillsammans med Folksam och försäkringsmäklaren Pensum. Filmen är producerad av Kraftfull Kommunikation AB och JW Photography.

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2011-02-10 10:43

1. tandskydd

Tycker absolut att man ska va noga med att se till att alla använder tandskydd, men för att få bukt med detta bör man ha rimligare priser! idag är det för dyrt för spelare som inte är i en storklubb eller en klubb med väldigt god ekonomi 1800 kronor för ett tandskydd är horibelt borde gå att få priser rabatterade genom försäkringar via hockeyförbundet på årsavgiften man betalar dit varje säsong.eller på något annat humant sätt? och sedermera oxå ett visir är självklart.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.