adidas lanserar sin största kampanj

Den 16 mars lanserar adidas sin största globala varumärkeskampanj genom tiderna. För första gången förenas alla grenar av varumärket i en fusion av sport, musik och mode – från catwalken på New York fashion week och cricketplanen i Mumbai till festivalscenen i Glasgow och fotbollsplanen i Buenos Aires.

Fångade i naturliga ögonblick visar varumärkesambassadörer som fotbollsspelaren Lionel Messi och popstjärnan Katy Perry att “when you love your game, whatever the game, you put your all into it”.

Svenska ambassadörer

Ett 20-tal svenska ambassadörer är också engagerad på olika nivåer. Fotbollsspelaren Ola Toivonen, dj-duon Rebecca & Fiona, skidskytten Björn Ferry, entreprenörerna Soundcloud, kaffemakarna Solde, rullstolsrugbyspelaren Tobias Sandberg och fightern Hanna Sillén är bara några exempel. Gemensamt för ambassadörerna är deras starka passion för vad de gör, oavsett vad detta är.

- adidas har under de senaste tio åren framgångsrikt byggt två divisioner med adidas Sport Performance och adidas Sport Style. Nu är vi stolta över att för första gången visa helheten och bredden i varumärket under ett och samma tak - från planen till catwalken, från stadion till gatan, från scenen till skaterampen”, säger Tina Rolén, marknadsdirektör för Sport Style på adidas Norden.

- ”all adidas’ är inte bara vår största kampanj någonsin, den ger oss också möjlighet att kommunicera till och engagera våra fans på helt nya sätt. Vi vet att våra konsumenter har en livsstil där de lever över flera kulturella spektra – mode som street som sport – och nu svarar vi på det, säger Martin Eisele, marknadsdirektör för Sport Performance på adidas Norden.

Reklamfilm världen över

Skapad av Montreal-baserade byrån Sid Lee och regisserad av Romain Gavras bygger kampanjen på en 30 och en 60 sekunder lång reklamfilm för TV och bio såväl som en utökad version för online. Dessa går live över hela världen den 16 mars. Utöver filmen tillkommer mobilt, retail, printannonsering och events.

Den riktigt intresserade kan sedan fortsätta konversationen med adidas på nätet genom sociala plattformar så som Facebook. Där ska adidas servera unikt innehåll för sina fans så som nya produktsläpp, exklusivt filmmaterial och tillgång till kampanjens ambassadörer som representerar såväl musik och mode som sport - exempelvis Lionel Messi, Katy Perry, Derrick Rose, Caroline Wozniacki, Jeremy Scott och B.O.B.

Reklamfilmen kan du se i vår Facbook-ruta till höger på förstasidan.

Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.