Kan de gemensamt bygga ny arena?

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Ola Serneke och byggpartnernErik Selin, skådar ut från Karlatornet. skyskrapan i stadsdelen Lindholmen i Göteborg. 246 meter hög,Sveriges och Nordens högsta byggnad. Foto: Adam Ihse

 

Stordalens bolag, Strawberry nyligen köpte namnrättigheterna för Friends Arena i Stockholm och han visar öppet att han är sugen på mera affärer i Göteborg.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2 arena, säger Stordalen till GP.
Det var i sällskap med 3 000 anställda som Petter Stordalen avslöjade att bolaget hade köpt namnrättigheterna till Friends. Från 12 tolfte juli ska arenan heta Strawberry arena till ett pris av drygt 100 miljoner kronor.

Ett enkelt beslut

– När Stockholm live kom till oss var det för mig ett relativt enkelt beslut att vi vill vara med och utveckla arenan, säger Petter Stordalen.
Han var beredd på en del reaktioner, men tog det med jämnmod.
– Vi är först och främst ett hotellbolag men vi gör också många andra saker, vi har konferenser och events ovh vi skapar mötesplatser och Friends är Nordens största mötesplats.
– Det är en unik arena. Vi har varit med sedan dag ett, vi drev alla ”food and beverage-verksamheter” i början så vi känner att det inte bara är hemmaplan, det är en del av vår identitet.
– Det är alltid någon som hävdar att de är experter som vill ha sina ”fifteen seconds of fame”. Det bryr jag mig väldigt lite om. Det som är viktigt är att man ska kunna diskutera saker. Jag har stor respekt för AIK och att de önskar att arenan ska heta AIK. 
– Men det är Stockholm live som bestämmer, de var ute efter en samarbetspartner, de önskade att jobba tillsammans med oss och vi tackade ja, säger han.
han kan sin historia om Göteborg. Strawberry-kedjan grundades på 1990-talet och i dag har Stordalen inte mindre än13 hotell i Göteborg. Ytterligare två är aktuella, i Karlatornet och vid Mölndalsån. Och han är pigg på att hylla Göteborg och hur stan utvecklas – men döljer inte att han tycker att det saknas en stor stadionarena som kan förvandlas till inomhusarena.

Skulle ge mycket

– Jag har stor respekt för att den kommunala kakan ska räcka till mycket, men att få en året runt-arena tror jag hade gett enormt mycket i arbetstillfällen och skatteintäkter. Inte bara för arenan utan även för alla hotell, restauranger och varuhandlare. 
-Att Göteborg tappar en radda stora arrangemang är helt säkert, och det innebär förlorade intäkter, både för staden och näringslivet.
– Stockholm har tre arenor på ett litet område med Avicii, Tele2 och Friends, snart Strawberry. Då borde Göteborg kunna ha en som är inomhus.
– Göteborg behöver en ny modern arena i storleken av Tele2-arena, i varje fall för att locka till sig de stora internationella evenemangen och konserterna.
– Nya Ullevi är bra och Got event genererar intäkter på nästan 2 miljarder av det vi kallar turistekonomiska effekter. Att då skaffa sig en möjlighet för inomhusarrangemang för hela året tror jag skulle ha en fantastisk effekt för hela Göteborg.
Är han då intresserad av att vara delaktig?
"investerat mest"
– Göteborg är den staden där jag investerat mest pengar när det gäller hotell och restauranger i hela Strawberry. Vi har precis öppnat Draken och ska bygga ett hotell precis bredvid Oceana och Liseberg. Vi är en av de som investerat mest i Göteborg inom resenäringen, det är vårt område, det är andra aktörer som driver arenor. Vi kan vara med som samarbetspartner till hundra procent, men det är andra som driver den verksamheten inte vi, fastslår han i GP
Sttordalen  är kund hos Serneke i Karlatornet så de har säkert redan träffats….
Thomas *Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.