VM, också en strid mellan Nike, Adidas och Puma

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Spelet var inte särskilt lyckat men valet av matchdress desto bättre. Över hela världen noterades Nigerias ovanliga randiga dräkt. Foto: TT

 

Nike är det näst främsta klädesmärket i detta VM och gör verkligen en sensationell entré med sin kollektion. 

På nätet går diskussionerna het om vilket matchställ som är snyggast, men vilket kommer sälja mest? 

Det finns många favoriter och det är svårt att frångå Nigerias popularitet. När lagstället blev tillgängligt på marknaden den 1 juni i NikeTown Londons officiella onlineshop, blev det slutsålt efter endast 1 minut. Du hittar Nigerias matchställ här tillsammans med alla andra.

Det är svårt att inte gilla detta matchställ. Sicksack-mönstret i kombination med den uppfriskande limegröna färgen ger tröjan ett väldigt sportigt utseende. Inspirationen är hämtad från en äldre modell, precis som för de flesta andra matchställen detta VM. 

Några exempel är Rysslands, Spaniens och Belgiens som alla är retrobetonade. I Nigerias fall är det likadant med inspiration taget från modellen under VM 1994, Nigerias allra första deltagande. 

Adidas, med 12 länder bakom sig, kommer med ett tufft motstånd mot både Nike och Puma. Tysklands matchställ är mycket omtyckt och kommer antagligen bli lika hyllat framöver. Bortastället är inspirerat av en äldre modell, nämligen det matchställ Tyskland bar i VM 1990. Det klassiska V-mönstret från den äldre modellen är nu återskapat och synkroniserat över hela tröjan. Med det nya mönstret och färgen får tröjan ett modernt utseende och en hint av nostalgi.

En annan populär modell är Japans matchställ. Skapad av Adidas och utformad med djup grund från Japans historia. Sömmarna på tröjan kallas Sashinko och är en dekorativ broderiteknik som tidigare bara var ett förmånligt sätt att laga slitna kläder. Tekniken återfinns ända tillbaka till 1600-talet och användes då mestadels av fattiga bönder. 

Nu har tekniken förbättrats och ser elegant ut på kläder. I sin helhet skapar de vita sömmarna med kontrast av den blåa basen en efterliknelse av den traditionella kimonon. En hyllning till Japans rika kampsports-historia. 

Vilket matchställ som kommer att sälja bäst återstår att se, men faktum är att kläderna är populära och säljer som smör i solsken. Skulle du vara sugen på att köpa Japans eller Nigerias matchställ så går det inte, även om du vill. Kläderna är nämligen slutsålda sedan länge, och du har tur om du hittar något kvarvarande kit i udda storlek. 

Just nu ser Nigerias lagställ ut som favoriten, men så gör också Japans och Tysklands. Intressant blir också att se vilket i vilket klädesmärke som tar hem VM-pokalen. Det blir oförnekligen en bonus i marknadsföring och som lär boosta försäljningssiffrorna. 

Fakta

Se också:

https://se.unibet.com/hub/football-team-kits/sv/WorldCupKits.html?team=nigeria

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Sannerligen ett annorlunda initiativ. SOK, Sveriges Olympiska Kommitté utropar "Anta en olympisk utmaning! och förklarar: "Är du sugen på att utmana dig själv och få träningstips av en olympier? Då är Olympisk Utmaning helt rätt för dig."

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Över en halv miljon insamlade på ett dygn

Brynäs vädjan till fansen för att säkra stjärnorna har gett ett ett sanslöst gensvar! På bara några timmar samlade Brynäs fans in över 628 000 kr efter klubbens vädjan om hjälp för att slutföra  stjärnvärvningarna. Insamlingen ska hjälpa SHL-klubben att finansiera värvningarna av forwarden Patrik Berglund, 32, och backen Simon Bertilsson, 29.