VM, också en strid mellan Nike, Adidas och Puma

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Spelet var inte särskilt lyckat men valet av matchdress desto bättre. Över hela världen noterades Nigerias ovanliga randiga dräkt. Foto: TT

 

Nike är det näst främsta klädesmärket i detta VM och gör verkligen en sensationell entré med sin kollektion. 

På nätet går diskussionerna het om vilket matchställ som är snyggast, men vilket kommer sälja mest? 

Det finns många favoriter och det är svårt att frångå Nigerias popularitet. När lagstället blev tillgängligt på marknaden den 1 juni i NikeTown Londons officiella onlineshop, blev det slutsålt efter endast 1 minut. Du hittar Nigerias matchställ här tillsammans med alla andra.

Det är svårt att inte gilla detta matchställ. Sicksack-mönstret i kombination med den uppfriskande limegröna färgen ger tröjan ett väldigt sportigt utseende. Inspirationen är hämtad från en äldre modell, precis som för de flesta andra matchställen detta VM. 

Några exempel är Rysslands, Spaniens och Belgiens som alla är retrobetonade. I Nigerias fall är det likadant med inspiration taget från modellen under VM 1994, Nigerias allra första deltagande. 

Adidas, med 12 länder bakom sig, kommer med ett tufft motstånd mot både Nike och Puma. Tysklands matchställ är mycket omtyckt och kommer antagligen bli lika hyllat framöver. Bortastället är inspirerat av en äldre modell, nämligen det matchställ Tyskland bar i VM 1990. Det klassiska V-mönstret från den äldre modellen är nu återskapat och synkroniserat över hela tröjan. Med det nya mönstret och färgen får tröjan ett modernt utseende och en hint av nostalgi.

En annan populär modell är Japans matchställ. Skapad av Adidas och utformad med djup grund från Japans historia. Sömmarna på tröjan kallas Sashinko och är en dekorativ broderiteknik som tidigare bara var ett förmånligt sätt att laga slitna kläder. Tekniken återfinns ända tillbaka till 1600-talet och användes då mestadels av fattiga bönder. 

Nu har tekniken förbättrats och ser elegant ut på kläder. I sin helhet skapar de vita sömmarna med kontrast av den blåa basen en efterliknelse av den traditionella kimonon. En hyllning till Japans rika kampsports-historia. 

Vilket matchställ som kommer att sälja bäst återstår att se, men faktum är att kläderna är populära och säljer som smör i solsken. Skulle du vara sugen på att köpa Japans eller Nigerias matchställ så går det inte, även om du vill. Kläderna är nämligen slutsålda sedan länge, och du har tur om du hittar något kvarvarande kit i udda storlek. 

Just nu ser Nigerias lagställ ut som favoriten, men så gör också Japans och Tysklands. Intressant blir också att se vilket i vilket klädesmärke som tar hem VM-pokalen. Det blir oförnekligen en bonus i marknadsföring och som lär boosta försäljningssiffrorna. 

Fakta

Se också:

https://se.unibet.com/hub/football-team-kits/sv/WorldCupKits.html?team=nigeria

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Utbildningsbolaget Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Anna och Emil Jönsson Haag , avslutade sina framgångsrika karriärer som skidåkare och vill vänja sig utan alla resor och träningar. Nu gäller ett annat liv. Från hemmet på Frösön beger de sig ut på olika uppdrag. Senast - de är ambassadörer för Folkspel.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Fotbolls'älskare har fått ett nytt alternativ för att se fotboll. Sedan en tid tillbaka streamar Strive Sport samtliga matcher från La Liga, Serie A och MLS. Kanalen har skrivit avtal med Telenor som första distributör.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.