VM, också en strid mellan Nike, Adidas och Puma

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Spelet var inte särskilt lyckat men valet av matchdress desto bättre. Över hela världen noterades Nigerias ovanliga randiga dräkt. Foto: TT

 

Nike är det näst främsta klädesmärket i detta VM och gör verkligen en sensationell entré med sin kollektion. 

På nätet går diskussionerna het om vilket matchställ som är snyggast, men vilket kommer sälja mest? 

Det finns många favoriter och det är svårt att frångå Nigerias popularitet. När lagstället blev tillgängligt på marknaden den 1 juni i NikeTown Londons officiella onlineshop, blev det slutsålt efter endast 1 minut. Du hittar Nigerias matchställ här tillsammans med alla andra.

Det är svårt att inte gilla detta matchställ. Sicksack-mönstret i kombination med den uppfriskande limegröna färgen ger tröjan ett väldigt sportigt utseende. Inspirationen är hämtad från en äldre modell, precis som för de flesta andra matchställen detta VM. 

Några exempel är Rysslands, Spaniens och Belgiens som alla är retrobetonade. I Nigerias fall är det likadant med inspiration taget från modellen under VM 1994, Nigerias allra första deltagande. 

Adidas, med 12 länder bakom sig, kommer med ett tufft motstånd mot både Nike och Puma. Tysklands matchställ är mycket omtyckt och kommer antagligen bli lika hyllat framöver. Bortastället är inspirerat av en äldre modell, nämligen det matchställ Tyskland bar i VM 1990. Det klassiska V-mönstret från den äldre modellen är nu återskapat och synkroniserat över hela tröjan. Med det nya mönstret och färgen får tröjan ett modernt utseende och en hint av nostalgi.

En annan populär modell är Japans matchställ. Skapad av Adidas och utformad med djup grund från Japans historia. Sömmarna på tröjan kallas Sashinko och är en dekorativ broderiteknik som tidigare bara var ett förmånligt sätt att laga slitna kläder. Tekniken återfinns ända tillbaka till 1600-talet och användes då mestadels av fattiga bönder. 

Nu har tekniken förbättrats och ser elegant ut på kläder. I sin helhet skapar de vita sömmarna med kontrast av den blåa basen en efterliknelse av den traditionella kimonon. En hyllning till Japans rika kampsports-historia. 

Vilket matchställ som kommer att sälja bäst återstår att se, men faktum är att kläderna är populära och säljer som smör i solsken. Skulle du vara sugen på att köpa Japans eller Nigerias matchställ så går det inte, även om du vill. Kläderna är nämligen slutsålda sedan länge, och du har tur om du hittar något kvarvarande kit i udda storlek. 

Just nu ser Nigerias lagställ ut som favoriten, men så gör också Japans och Tysklands. Intressant blir också att se vilket i vilket klädesmärke som tar hem VM-pokalen. Det blir oförnekligen en bonus i marknadsföring och som lär boosta försäljningssiffrorna. 

Fakta

Se också:

https://se.unibet.com/hub/football-team-kits/sv/WorldCupKits.html?team=nigeria

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hockeyförbundets årsmöte sade ja till enmansutredaren Ola Lundbergs förslag om  ny modell för ned – och uppflyttning i SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Beslutet ökar klyftorna i hockey-.Sveriges och togs i strid med Hockeyallsvenskan och Hockeyettans totalt 50 klubbar.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Torsdagens match i VM-fotbollen,Sverige mot USA i Le Havre har finalkaraktär. Det märks både på spelarnas anspänning och intresset från både publik och TV-tittare. 

VM har så här långt skapat ett intresse som är av rekordformat.Torsdagskvällens match är slutsåld, vilket innebär en publiksiffra  runt 25 000, bland dem cirka 2 000 svenskar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

Det hann bara gå några dagar med misstankar om matchfixing runt det allsvenska mötet Kalmar-Elfsborg så kommer rapporten från RF. Vardagen med spelmissbruk och matchfixning bland ledare och aktiva är mycket värre än befarat, visar en ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet. 

Nu är han i farten igen, Stephan Wilson, som utan någon som helst kunskap eller vana antog uppgiften att åka Vasaloppet. Nu ska han leda andra nybörjare i Min klassiker på TV6.

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.