Leksand-vd medger bortfall

Melodifestival, hockeyskola, artistuppträdande – det är inte alltid lika med intäkter i paritet med utgifter. Det belyser Leksands IF:s tf vd, Magnus Proos, som medger att klubben tvekade länge innan man sa ja till Melodifestivalen, ett arrangemang som många städer och arrangörer vill ha runt om i Sverige.

Leksand får m nu i alla fall en deltävling.

Entusiastiska supporters till Leksands IF som går en kamp mellan ordinarie verksamhet och event. Efter mycket tvivel sa klubben slutligen ja till en deltävling av Melodifestivalen.

— Jag förstår att alla i bygden tjänar mycket pengar på ett sådant här evenemang. Vi gör dock inte det, säger Magnus Proos bestämt till tidningen Siljan News.

Visst, han ser fördelarna

- Tegera i och med arenanamnet och kommunen får ett oerhört varumärke, hotellen i Tällberg får en ekonomisk succé, Leksand Resort och Mat vid Siljan i och med stugbyn en förtjänst på mat och dryck.

"Vi blir en samhällsmotor"

Han poängterar:

-Vi gör inte det här för egen vinning utan som samhällsmotor i kommunen och för närliggande kommuner.

Proos uppger att arenan kostar ungefär 20 miljoner kronor om året. Under is-säsongen uppskattas kostnaden till 85.000 kronor per dygn.

Proos är väl medveten om att klubbens sponsorer gynnas av ett arrangemang som Melodifestivalen.

- Det blir det väsentliga, men Leksands IF förlorar pengar. Utan att gå in på några exakta siffror kan jag säga att det är ett par hundratusen kronor.

Dessutom finns inte tillgången till rinken i åtta dagar.

Sagt nej två gånger

Klubben har också sagt nej till Melodifestivalen vid två tillfällen.

Därutöver saknar arenan ett riktigt golv. En investering på ett par miljoner kronor som har skjutits upp i ett par år.

- Vi önskar en bred uppslutning här i bygden, jag tänker på kommunen och bolag som tjänar på den här attraktionskraften vi bidrar till, att dom hjälper oss med en finansiering av ett nytt golv. Jag tycker att bolagen skulle kunna hjälpa oss på något sätt.

 - Attraktionskraften ökar för företag som Clas Ohlson, Ejendals, Skoglunds, Leksandsbröd med flera, vad gäller anställning av bra personal. Allt det bygger på att det händer någonting i den kommunen man skall flytta till. 

Det finns en tydlig uppsida med arrangemang, men Leksands styrelse dröjde ändå med ett beslut: 

"Vi får ta ansvaret"

-Vi bestämde oss väldigt, väldigt sent kan jag säga. Till sist tackade vi ja och det är vi som, kan man säga, tar ansvaret för bygden och håller i evenemanget samtidigt som kommunen håller i sin del, Mat vid Siljan för sin del och företagarna för sina delar. Det här är lite samma sak som att hålla i en hockeyskola som i somras. Vi går inte plus , men hela bygden får hit 850 elever tillsammans med deras familjer som handlar i bygden. Hela bygden går plus på det, men inte Leksands IF säger Magnus Proos till Siljan News.

-Hockeyskolan får förmodligen 1000 elever nästa sommar. Vi har också ett ishockeygymnasium med 105 elever där dom som flyttar hit har en skolpeng på cirka 100.000 kronor. Lek med tanken att dessa elever skulle välja ett privat gymnasium, då skulle Leksands gymnasium släckas ned.

Många som inte är sponsorer

Men åter, det finns också en klar uppsida:

- Den via företagen som är våra sponsorer under vintertid. Det är av respekt för dem som vi tackat ja till detta. Sedan ska vi komma ihåg att det fortfarande är många av de som tjänar pengar på detta som knappt är sponsorer till Leksands IF.

- Han nämner också att klubben sa nej till Björn Skifs och hans show.

- - Men det var som sagt oerhört nära att vi tackade nej till Melodifestivalen också. Ja, egentligen att lägga ned hela evenemangssidan. Ambitionen har vid flera tillfällen sedan arenan byggdes varit att ha tio evenemang per år i arenan, men hittills har inte Leksands IF tjänat en krona genom åren.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.