Avslöjat – svenska investerare i Formel 1
Sedan 2006 har Marcus Ericsson varit Sveriges mest framträdande racerförare. Han har kört 97 F1-lopp under stort hemlighetsmakeri Det har aldrig framkommit vem eller vilka som har finansierat hans karriär i världens tuffaste racingserie.
Nu kan idrottens Affärer presentera fakta tillsammans med den finske forskaren, Björn Stenbacka, som visar att bl a SKF och finansmannen och miljardären Melker Schörling har gjort investeringar i formel 1.
Sedan 2006 har Marcus Ericsson varit Sveriges mest framträdande racerförare. Han har kört 97 F1-lopp under stort hemlighetsmakeri Det har aldrig framkommit vem eller vilka som har finansierat hans karriär i världens tuffaste racingserie.
Nu kan idrottens Affärer presentera fakta tillsammans med den finske forskaren, Björn Stenbacka, som visar att bl a SKF och finansmannen och miljardären Melker Schörling har gjort investeringar i formel 1.
Upptäckt av Bräck och Elgh
Dessutom har Hexagon, Securitas och Volvo Trucks satsat i Formel 1, men de är inte involverade i Marcus Ericssons team Alfa Romeo Sauber, vilket kan tyckas anmärkningsvärt.
Svenska SKF har samarbetat med Formel 1 giganten Scuderia Ferrari sedan slutet av 1940-talet. Det är samtidigt ett av de längsta tekniska partnerskapen i sporten. Men frågan är om det finns andra svenska företag involverade? I synnerhet som Marcus Erikssons satsning under drygt tio år har kostat ett stort antal miljoner.
Svensken som nu lämnar F1 för Indy Racing League 2019, har finansierat sin styrning med pengar från svenska intressen, men finansiärerna har inte framträtt officiellt.
Sedan Kenny Bräck och Eje Elgh och Kenny Bräck upptäckte och lanserade Marcus Ericsson har behovet av åtskilliga miljoner varit stort. De hittade investerare, men de har velat vara anonyma.
Dubbelt Schörling
Förutom Wallenbergdominerade SKF fanns det ytterligare tre företag med svenska intressen med i kategorin officiell sponsor eller partner i F1 2018. Volvo Trucks försåg McLaren med lastbilar. Arrangemanget bygger av allt att döma på ett avtal med Volvo Trucks UK. Alfa Romeo Sauber, som Ericsson kört för i år, har ett motsvarande avtal med det privat schweiziska åkeribolaget Thomann Nutzfahrzeuge.
IT-teknikföretaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schörling, fanns med som officiell partner i Formel 1 stallet Red Bull Aston Martin. Dessutom, det fjärde svenska företaget var Securitas, där Melker Schörling AB är storägare. Securitas hade en roll som Formel 1 seriens säkerhetspartner.
- Däremot har Alfa Romeo Sauber inte lockat svenska företag, förutom som ”tysta” partners bakom Marcus Ericsson, påpekar Björn Stenbacka.
Om det fanns få svenska så är det anmärkningsvärt att det fanns ännu färre finska företag med säsongen 2018. Det enda var det familjeägda mångbranschföretaget Wihuri som har ett långvarigt samarbetsavtal med Valtteri Bottas. Men när Bottas flyttade över från Williams till Mercedes AMG Petronas följde Wihuri med. Däremot valde svetstillverkaren Kemppi att tacka för sig.
Även när Kimi Räikkönens körde Ferrari saknades partners från Finland. När Räikkönen byter till Alfa Romeo Sauber sänks tröskeln för finländska företag, men någon rusning är knappast att vänta.
Danske Kevin Magnussen får också nöja sig med att finansieras med medel från andra än danska bolag. Inte ett enda danskt bolag fanns med i F1 2018.
Kanske något överraskande dominerar USA när det gäller antalet sponsorer och partners. Över 40 företag med amerikanska ägare var delaktiga undersäsongen 2018. Företag som Bell, Honeywell, HP, Tommy Hilfiger, Microsoft, IBM, AT&T, Symantec, PPG och Boeing prydde F1-stallens bilar. Det bör påpekas att ingen förare med amerikanskt pass körde i serien. Mercedes AMG Petronas är det stall som lockat flest USA företag.
Brittiska företag är föga överraskande synliga i sporten. Det fanns så många som 30 brittiska företag gjorde satsningar. På tredje plats kom Italien med 16 företag. Schweiz och Japan delade fjärdeplatsen med 14 företag vardera. Femma var Tyskland med 12 företag.
Få ryska företag
I sporten finns också ett antal företag som är involverade via flera dotterbolag. Ett exempel är franska lyxvaruföretaget LVMH, eller Moèt Hennessy Louis Vuitton S.A. Företaget finns med i sporten via dotterbolagen Hublot, Tag Heuer, Veuve Cloquot och Moet Chandon. Miljardärfamiljen Slim i Mexico står bakom hemmaföraren Sergio Perez via fyra olika företag; Claro, Infinitum, Telcel och Telmex.
Anmärkningsvärt är att det finns få ryska och kinesiska företag i F1. I fjol fanns endast sex kinesiska och två ryska företag i sporten. Däremot var ryske miljardären Serguei Beloussov involverad i tre bolag via IT-säkerhetsföretaget Acronis, för övrigt registrerat i Schweiz.
Björn Stenbacka jobbar för Sports Telecom, som driver forskning av olika slag och där för övrigt Stefan "Lill Lövis" Johansson, som själv har en bakgrund som racerförare, en av grundarna.
Mest lästa just nu
Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall. De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar