Företag utvecklas tack vare blågula spelare

Utbildningsbolaget Studybee tar in ytterligare miljoner i riskkapital – bland annat från två landslagsspelare i fotboll, Pontus Jansson och Robin Olsen via deras gemensamma investeringsbolag, PJ och PL Invest. 

Landslagsmålvakten Robin Olsen satsar ihop med kompisen Pontus Jansson i utbildningsföretaget Studybee i Malmö.

Nu har Studybee ambitionen att nå den amerikanska marknaden. 

”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde”, säger vd:n Ian Rattiger i ett pressmeddelande.

Det Malmöbaserade bolaget utvecklar en mjukvara som lärare kan använda ihop med gratisverktyget Google Classroom. Med Studybees tjänst kan både eleven och läraren på ett lättare sätt följa utvecklingen och bedömningsprocessen i samma modul.

Nu har Studybee avslutat ytterligare en investeringsrunda om totalt 4,5 miljoner kronor bland de befintliga ägarna.  

”Totalt har vi nu tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital”, säger vd:n Ian Rattigan.

Pengarna från den senaste rundan har varit till för framför allt två syften. För det första har företaget skapat en funktion som ska stödja nyanlända gymnasieungdomar att behärska det svenska språket.

För det andra har bolaget sonderat möjligheterna för en lansering i USA, där Studybees representanter nyligen haft möten med Google.

”Vi var mycket mer redo än vad vi kanske trodde, så vi satt i säljdiskussioner redan första dagen. Därför har vi tidigarelagt våra planer för USA”, säger Ian Rattigan.

Bolaget har startat upp pilotprojekt på skolor i Kalifornien, men för att utveckla projekt krävs mer pengar. Därav den nya investeringsrundan.

Enligt det senast tillgängliga bokslutet, som löpte fram till februari 2018, omsatte bolaget 52.000 kronor. Studybee har ett 50-tal betalande kunder, från friskolor till mindre kommuner. Förhoppningen är att i högre utsträckning leverera till större organisationer i stället för enskilda skolor.

Studybee, som grundades 2015, redovisade i sitt senaste bokslut en förlust på 2,2 Mkr. Ian Rattigan hoppas dock att företaget ska bli lönsamt före slutet på 2019.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

När andra funderade, då agerade IFK Norrköping och Peter Hunt, som så många gånger tidigare under de senaste åren. Därför fortsätter Linus Hallenius karriären i blåvit dress med en stjärna på bröstet.

IFK Norrköping och Peter Hunt visar en handlingskraft som måste få andra elitklubbar att ifrågasätta sitt eget agerande, Det finns många exempel på snabba affärer.

Got Event och Frölunda HC är överens om ett nytt hyresavtal för Scandinavium och Frölundaborg som sträcker sig tre säsonger framåt. Det föregående hyresavtalet (ett år) gick ut innan sommaren, det nya skrevs på under tisdagen och gäller så länge som till våren 2023.

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Drygt 5 000 supportrar har swishat 2,1 miljoner kronor.

Plus att arenasponsorn, konsultföretaget Monitor, la upp ytterligare 1 miljon kronor och utlöste det sista steget.

Därmed var Brynäs donationskampanj i hamn.