Han vill utveckla sponsorarbetet
Elitfotbollens facit förr 2023 är klart. Det är lika med starten för företaget MarknadsTaktik som har skickat brev till landets alla elitklubbar i syfte att väcka till eftertanke när det gäller sponsring och beteende.
- Nu inleds även arbetet hos klubbarna med målet att uppnå och helst överträffa fjolårets sponsorintäkter, betonar Thomas Kalmér, drivande och ägare till företaget.
- Syftet med brevet är att väcka till eftertanke då det gäller att kunna attrahera nya och befintliga partners på kort och lång sikt.
- Huvudfrågan som styr ett eventuellt kommande samarbete med föreningar är : ”Hur effektiviserar vi vår produkt på bästa sätt för att göra alla parter nöjda samtidigt som vi ökar våra totala sponsorintäkter?”
Framsynta kunder skapade modellen
Han förtydligar:
- Vårt arbetssätt utformades redan i slutet av 1980-talet via ett par framsynta kunder som ville optimera utfallet av sina satsade reklamkronor.
20 år senare förmedlar vi TV-exponering från Sveriges och Skandinaviens mest intressanta toppidrotter - alltid med bevakning av SVT och TV4 för att nå den allra största TV-publiken.
- Vi vill hjälpa föreningar att nå högt uppsatta mål.
Men han ser också en för hög svansföring från vissa klubbar som riskerar ett minskat stöd.
- Det finns en trend där några Allsvenska klubbar kräver att deras sponsorer ska färgsätta sina varumärken i klubbens egna färger.
- Mitt hjärta kan förstå tanken med att stärka sin klubbs färger men min hjärna säger mig att detta kommer att hämma och kanske till och med skada svensk fotboll på sikt.
Risken är att företagen kommer att välja andra alternativa vägar där de kan få ut sin fulla potential från sitt varumärke. Där deras logotype sticker ut mot de närliggande,
där deras färg tar för sig och där varumärkesbyggandet fortsätter framåt istället för att stanna upp.
Den fråga föreningar måste ställa sig är ”Hur attraherar vi de större sponsorerna och hur kan vi öka statusen och intresset kring vår idrottsförening mer än bara lokalt?
Börjar med motfråga
Här har Kalmér ett klart besked:
- Vi har erfarenhet som vi gärna vill dela med oss utav.
- Jag skulle börja med en motfråga:
- Tror du att sponsorer på er arena enbart vill sälja sina produkter och tjänster till klubbens egna medlemmar?
Tydliga kontraster mellan reklambudskapen förstärker kännedomen om varumärken. En ökad likeability bland klubbens egna fans är självklar.
- Vi har jobbat med detta sedan mitten av 80-talet och har hjälpt svenska företag att uppnå en frekvent exponering i våra allra största TV-kanaler.
Starka kontraster mellan reklambudskapen är viktigt för att skapa en lättläst och användarvänlig design. Skarpa skillnader mellan intilliggande budskap gör det enklare för betraktaren att läsa och ta till sig av innehållet.
Skyltplaceringar för tv
MarknadsTaktik har i dag ett 30- tal uppdragsgivare som förstärker sin övriga marknadsföring med bättre skyltplaceringar via frekvent TV-exponering.
- I vårt stora produktutbud kan vi erbjuda alltifrån direktsända landskamper i fotboll, ishockey, handboll och bandy till nyhetsbevakad elitidrott med exponeringsgaranti i Sportnytt/Sportspegeln.
Förra året passerade företaget en omsättning på 21 miljoner kronor och får allt fler uppdrag av företag som på ett enkelt och kostnadseffektivt valt att exponera sina varumärken frekvent i TV.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar