Varumärke - och byggboom...
”Jag hade önskat att kommunfullmäktiges ordförande Carl-Fredrik Graf och Halmstads styrande i går hade suttit med på den allsvenska avsparksträffen i fotboll för säsongen 2008 i Norrköping.
2006 stod Grafs kollega Björn Bergqvist på motsvarande träff i Borås och sa:
– Elfsborg är vårt starkaste varumärke och utan Borås Arena hade vi aldrig varit där vi är i dag.
I går stod Norrköpings Mattias Ottosson och sa:
– IFK Norrköping är stadens starkaste varumärke.
Att någon i Halmstad, i rädslan över att stöta sig med någon eller några, skulle drista sig till dylika uttalanden har jag överhuvudtaget inte förväntat mig, men uppenbarligen värderar man saker och ting annorlunda här i livet”.
Det skriver Jan-Owe Wikström i Hallands-Posten.
Han beskriver att i kommuner som Borås och Norrköping förvandlas också ord till handling och inte en tillsnickrad långbänk.
Wikström framhåller hur Borås Arena blev 2005 den första nybyggda fotbollsarenan i Sverige på 50 år och att Norrköpings kommun satsar 291 miljoner kronor på Norrköpings idrottspark, trots ombygget inför EM 1992 för 33 miljoner.
Stillsamt konstaterar han att Halmstad inte tillhör den privilegierade gruppen i allsvenskan.
”Fotbollsmetropoler” som Västerås och Boden bygger också. Liksom Malmö, möjligen också Kalmar, Gävle, och dessutom tillkommer Göteborgs nya stadion liksom Nationalarenan i Solna.
I Halmstad talas det om en arena som till och med ska få ett skjutbart tak. Wikström konstaterar:
”Fast det vill jag förstås se innan jag tror det”.
Läs mer
Mest lästa just nu
Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.