Stora förhoppningar på ny arena
- Arenan ligger ju i en evenemangsstad, den är ny, modern och har tre professionella fotbollslag, menar Georgsson.
- Vi räknar med att ha 600 000 besökare första året, säger arenachefen Jonas Georgsson till Göteborgs-Posten.
Räknat på dagens åskådarsnitt (Gais 7 870 åskådare per match, IFK Göteborg 8 343 och ÖIS 2 100) skulle 15 hemmamatcher per säsong innebära sammanlagt 274 695 åskådare. Men med en ny arena med allt vad det innebär, främst nyfikenhet och inspiration, lär många fler komma.
- Det ska bli Nordens mest välbesökta fotbollsarena, och det ska bli Sveriges mest trivsamma arena. Vi räknar med att ha 600 000 besökare första året.
Georgsson räknar också med landskamper, cupmatcher och internationella klubblagsmatcher. Dessutom vill Gothia Cup genomföra finaldagen 2009 på nya arenan.
I år spelades Gothia cups finaler på Ullevi för sista gången. Förmodligen. Organisationen hoppas få flytta in på nya arenan nästa sommar.
- Den arenan vore perfekt för oss, bekräftar turneringens generalsekreterare Dennis Andersson som också har framfört intresset till de ansvariga.
20 000 personer såg lördagens finaler på Ullevi vilket innebar den högsta publiksiffran på tio år. 20 000 på nya stadion vore lika med fulltsatt.
Bygget fortskrider enligt planerna och den 30 november sker slutbesiktningen. Arenaavtalet för de tre alliansklubbarna är färdigt för underskrift.
Mest lästa just nu
Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.