Frölunda i Europa-topp

Frölundas publikfacit i Elitserien 2008/2009 är 11 234, vilket innebär totalt 303 326 personer och en beläggning på drygt 93 procent. Det betyder en fjärde plats i publikligan för Europas alla hockeylag.

Bästa klubb i Europa är fortfarande SC Bern med ett snitt på 16 172 personer. Bara fem klubbar i hela Europa har ett snitt per match på över 10 000. Tre av dessa är tyska, en schweizisk och förstås Frölunda. Bästa ryska klubb är Avangard Omsk med 9 504 i snitt.

Noterbart är att Elitserien är Europas bästa liga, även publikt. Snittet i Elitserien slutade på 6 260. Schweiz Nationaliga A är tvåa 6 073 och tyska förstaligan är trea 5 867. KHL (ryska toppligan) lockar i snitt 5 097 åskådare per match.

Totalt fyra svenska klubbar finns med på top 20-listan. Linköping hamnade på en trettonde plats, HV71 på femtonde och Färjestad på tjugonde.

Här är de 20 främsta publiklagen

Klubb                                   Land           Publiksnitt         Beläggning i procent 
1. (1.) SC Bern                    SUI                 16,172            94.40
2. (-) Eisbären Berlin            GER               13,746            96.80
3. (4.) Adler Mannheim         GER               11,756            86.44
4. (3.) Frölunda Gothenburg  SWE              11,234            93.28
5. (2.) Kölner Haie               GER               10,342            56.34
6. (7.) Avangard Omsk         RUS               9,504              93.18
7. (9.) Moeller Pardubice      CZE                9,116              90.02
8. (5.) Lokomotiv Yaroslavl    RUS               8,980              99.27
9. (8.) Jokerit Helsinki          FIN                 8,456              62.80
10. (-)   Salavat Yulayev Ufa    RUS               8,172              97.29
11. (6.) Hamburg Freezers      GER               7,949              62.09
12. (19.) ZSC Lions Zurich      SUI                 7,720              72.15
13. (10.) Linköpings HC          SWE              7,467              87.85
14. (12.) Amur Khabarovsk     RUS               7,100              100.00
15. (14.) HV71 Jönköping       SWE              6,985              99.25
16. (-) Dinamo Riga                LAT                6,817
17. (-) Lasselsberger Plzen     CZE                6,620
18. (29.) SKA St. Petersburg  RUS               6,614
19. (21.) HC Kosice               SVK               6,602
20. (15.) Färjestad Karlstad    SWE              6,577

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.