Vill slippa "Du gamla, du fria"

Med influenser från väst kom nationalsången till idrottsarenorna. Då ett omdiskuterat beslut. Nu bryter Djurgården mot alliansen bland ishockeyns elitföreningar och struntar i nationalsången.

- Vi gjorde en utvärdering förra året och tittade på massa saker, hur vi kan utveckla eventet och sådana saker, säger Djurgårdens vd Jan Ednertz till Sportbladet.

Experter gav rådet

Han berättar att man sedan fick tips från experter om att ha bort nationalsången.

- Man bygger upp en jäkla massa stämning, sen ställer folk sig på blålinjen och så sjunger man nationalsången i två minuter. Sen får man börja om igen.

Vd:n ligger lågt

- Så vi sa att vi behåller den på matcher som är av slutspelskaraktär eller på derbyn, sen tar vi bort den på de vanliga för att få ett snabbare tempo till nedsläpp.

Djrugårdens slutliga beslut innebär att nationalsången inte framförs vid vanliga seriematcher – något som bryter mot Hockeyligans överenskommelse.

- Jag har inte pratat med någon i Djurgården så jag har svårt att säga vad de sagt och inte sagt. Vad jag kan konstatera är att det finns någon form av överenskommelse sedan tidigare att nationalsången ska spelas, säger Jörgen Lindgren, Hockeyligans nyblivne vd.

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Tittarna får nya alternativ då det gäller att välja sportkanal. SBS Discoverys äger numera både Kanal 5 och Eurosport och nu presenteras en gemensam satsning med en rad kända namn.