Borås nya Arena tar form

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.
Foto: Adrian Pierre Pihl Spahiu; Redigering ("arkitektritning"): Thomas Selig, Idrottens Affärer

Elfsborgs vice ordförande Sune Lundqvist har presenterat planerna vars främsta inriktning är att skapa en varmare och mer ombonad Borås Arena för alla besökare.

– Vi konkurrerar med TV-soffor och sportbarer, men även med helt andra upplevelser, säger Sune Lundqvist till Borås Tidning.

Borås Arena 2.0 är projektbenämningen och inkluderar främst en glasad påbyggnad av Elfsborgsläktaren som det mest spektakulära inslaget.

Direkt ovanför ståplatsläktaren, där Guliganerna håller till, planeras en lounge eller restaurang på 1 330 kvadratmeter för 800-900 besökare som kan köpa något att äta eller dricka - och dröja kvar och se delar av matchen inomhus om så önskas.

– När vi lämnade Sjuhäradshallen förlorade vi inte bara en träningshall utan även en lokal för egna större arrangemang. Här ska man kunna vistas före, under och efter fotbollen. Vi vill förlänga matchupplevelsen, säger Sune Lundqvist.

Ovanför loungen tänker man sig ytterligare en våning på 1 140 kvadratmeter.

Kommunen har tagit del av planerna och en ansökan om kommunal borgen är inlämnad av Elfsborg Arena AB.

– Vi hoppas på besked före årsskiftet och ett genomförande under 2017-2018.

Det har tidigare pratats om en eventhall och ett hotell i anslutning till Borås Arena. Sune Lundqvist medger att det finns visioner även för Borås Arena 3.0 och 4.0.

– Möjligheten finns om staden vill att vi expanderar och det är klart att vi skulle tycka att det var trevligt, men vi kan inte vänta på att allt eventuellt ska falla på plats innan vi börjar förbättra och rusta.

Kommuner runt om i landet börjar allt mera upptäcka vinsterna med Idrottsturism och det leder till ett uppvaknande och skilda  uttryck. I spåren på det uppstår nya idéer. Som i Närke där stans marknadsbolag,Örebrokompaniet,med ansvar för platsvarumärket Örebrohar inlett en kampanj benämnd Ambassadörerna.  Fem vanliga örebroare är utsedda till att representera Örebro i ett annorlunda initiativ.

Nu attackerar Svenska Fotbollförbundet och Svensk Elitfotboll polisens strategi på arenorna.” Den nuvarande situationen är inte hållbar”, skriver Förbundets ordförande Karl-Erik Nilsson i ett pressmeddelande.

Vad visar egentligen evenemangsforskningen om effekten av stora idrottsevenemang? Under Almedalsveckan presenteras och debatteras färska resultat från studier av alpina-VM och skidskytte-VM i Åre och Östersund.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En reklamkampanj,signerad Asics, innebar  en ordentlig utmaning för en grupp löpare från världens alla hörn som genomförde deras mest fysiskt och psykiskt krävande utmaning när de sprang från London till Paris genom att, enligt ett upplägg med tio maraton på tio dagar. Den 450 kilometer långa färden ingick i en ,som inleddes på Londons Regent Street och avslutades med Paris Marathon, har dokumenterats i en film som finns ute nu.

500 mil på öppet hav. Utlämnade till vädrets makter – och till varandra. Det är delar av innehållet till den senaste TV-satsningen. Då är idrottskändisar bra att anlita till besättningen tycker Discovery och lanserar programmet Öppet hav. En av de ombordvarande är Thomas Wassberg!

Benjamin Nygren, 17 har tackat ja till belgiska Genk. Han kan inte motstå locktonerna – och pengarna. Hans beslut innebär också att IFK Göteborg får 50 miljoner i övergångspengar och säkrar klubbens ekonomi.