Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Det får tokholmarna hålla på med…”

Fullt hus på Ullevi när Madonna kommer. Nu planerar göteborgarna för en ny arena och vill behålla positionen som evenemangens stad. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Göteborg utreder en ny arena granne med ett upprustat Scandinavium och klart inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Mina mer regelbundna läsare tar för givet att jag nu kommer att försöka såga den här planen i småbitar. Det tänker jag inte göra.

Jag tror det finns goda förutsättningar att skapa en arenamiljö som är bra för Göteborgsregionen.

Inte för stort, inte för dyrt

Nu är det något år kvar innan vi har alla fakta på bordet om den nya arenan så mycket kan förändras.

16-18-20.000 åskådare är en bra siffra. Inte för stort, inte för dyrt. Bra arenaintäkter bygger på att arenan är utsåld ofta och det uppnår man enklast genom att bygga arenan lite mindre. Vi har redan för många stora arenor.

Att bygga för de få riktigt stora eventen är säkraste sättet att förlora pengar.

Med nya tekniska innovationer

Arenan skall stå färdigt inför jubileumsåret. Göteborgarna är med stor sannolikhet kloka nog att designa arenan så sent som möjligt.

Den tekniska utvecklingen går med en rasande hastighet och desto senare man låser ritningen desto modernare, häftigare arena. Det är ingen orimlig tanke att Göteborgarna vid invigningen vill visa teknik som får Stockholms motsvarigheter att framstå som pensionärer.

Man är också klok nog att inse att arkitekten skall vara en global ledare på området och inte någon lokal förmåga med alla referensobjekt i Sverige.

Vänta och nå nya spännande lösningar

Här kommer nya material och nya lösningar som idag finns som idéer att kunna göras till verklighet om man har is i magen att vänta. Sen lär all den nya tekniken kunna påverka byggkostnaden negativt men det är det värt då arenan är modern ett antal år till.

Det blir spännande att få se hur en sådan arena designas. Inga loger men enorma loungeytor. VIP-ytorna i större utsträckning för konsumenter än för företag. Sedan finns det många nya tekniker för att skapa fler funktioner, snabbare omställning och liknande.

Vid en jämförelse med Stockholm så är det ett par saker som är av vikt att nämna.

Göteborg med Got Event och Göteborg & Co med flera bolag har lyckats skapa en regional samverkan på arena och eventturistområdet. Att samtidigt bygga två nya arenor som konkurrerar med varandra är något som ”tokholmarna” får hålla på med enligt göteborgare.

Göteborg har också bättre än någon annan i Norden lyckats med att skapa stora mätbara intäkter från eventen.

Invigning med Stones farewell tour III

Mässor, sport, konserter och andra event ger Göteborg tiotusentals tillkommande rumsnätter, restaurangbesök, shopping och är med och utvecklar Göteborgs besöksnäring.

Ett av skälen till att det fungerar så väl är närheten, småstadens välsignelse. I Göteborg kan man på några minuter promenera från aveny till eventområdet. En promenad från Stureplan till Globen eller Nationalarenan förutsätter vandrarkängor och ryggsäck med överlevnadsutrustning.

Men Göteborg skall ha cred för både den regionala samordningen, kompetensen inom Gotevent och Göteborg & Co och det framgångsrika arbetet under lång tid med så många fantastiska event. En ny arena i den här storleken gör mixen perfekt för framtiden.

2021 fyller Göteborg tillsammans med en bunt andra städer i Norden 400 år (G II A, gjorde inget annat än bildade städer under 1621). Ett stort idrottsevent, Stones farewell tour III och invigning av Nordens modernaste arena vore en lysande mix för ett lyckat firande.

Dan Persson

Hur  ansträngd situationen är i Östersunds FK beskrivs av dagens fakta – klubben har fått in drygt 7,7 miljoner kr, men behöver ytterligare 11 miljoner! Sedan den 1 september har klubben lyckats samlat in7,7 miljoner kronor av de tio miljoner kronorna som föreningen behöver kortsiktigt och av de 15 miljoner kronorna som behövs långsiktigt.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Svaneholm Open lockade med några av världens bästa spelare till den nya tennisturneringen vid slottet. Men det kom alldeles för få åskådare och arrangemanget gick back. 

Arrangörsbolaget saknar pengar och kan inte betala räkningarna, enligt Sydsvenskan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nordea återkommer som landets ledande sponsor till tennis. Banken har en lång tradition som tennissponsor, allra senast för Nordic Light Open åren 2002–2008. Damturneringen i Båstad gällde det då, nu går banken all- in för både damtävlingen och herrturneringen, den som är en av tourens äldsta och mest populära tävlingar. Nu skaSwedish Open bli Nordea Open, en tvåveckors tennisfest sommaren 2020.

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.