Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

”Det får tokholmarna hålla på med…”

Fullt hus på Ullevi när Madonna kommer. Nu planerar göteborgarna för en ny arena och vill behålla positionen som evenemangens stad. Foto: Adam Ihse, Scanpix

 

Göteborg utreder en ny arena granne med ett upprustat Scandinavium och klart inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Mina mer regelbundna läsare tar för givet att jag nu kommer att försöka såga den här planen i småbitar. Det tänker jag inte göra.

Jag tror det finns goda förutsättningar att skapa en arenamiljö som är bra för Göteborgsregionen.

Inte för stort, inte för dyrt

Nu är det något år kvar innan vi har alla fakta på bordet om den nya arenan så mycket kan förändras.

16-18-20.000 åskådare är en bra siffra. Inte för stort, inte för dyrt. Bra arenaintäkter bygger på att arenan är utsåld ofta och det uppnår man enklast genom att bygga arenan lite mindre. Vi har redan för många stora arenor.

Att bygga för de få riktigt stora eventen är säkraste sättet att förlora pengar.

Med nya tekniska innovationer

Arenan skall stå färdigt inför jubileumsåret. Göteborgarna är med stor sannolikhet kloka nog att designa arenan så sent som möjligt.

Den tekniska utvecklingen går med en rasande hastighet och desto senare man låser ritningen desto modernare, häftigare arena. Det är ingen orimlig tanke att Göteborgarna vid invigningen vill visa teknik som får Stockholms motsvarigheter att framstå som pensionärer.

Man är också klok nog att inse att arkitekten skall vara en global ledare på området och inte någon lokal förmåga med alla referensobjekt i Sverige.

Vänta och nå nya spännande lösningar

Här kommer nya material och nya lösningar som idag finns som idéer att kunna göras till verklighet om man har is i magen att vänta. Sen lär all den nya tekniken kunna påverka byggkostnaden negativt men det är det värt då arenan är modern ett antal år till.

Det blir spännande att få se hur en sådan arena designas. Inga loger men enorma loungeytor. VIP-ytorna i större utsträckning för konsumenter än för företag. Sedan finns det många nya tekniker för att skapa fler funktioner, snabbare omställning och liknande.

Vid en jämförelse med Stockholm så är det ett par saker som är av vikt att nämna.

Göteborg med Got Event och Göteborg & Co med flera bolag har lyckats skapa en regional samverkan på arena och eventturistområdet. Att samtidigt bygga två nya arenor som konkurrerar med varandra är något som ”tokholmarna” får hålla på med enligt göteborgare.

Göteborg har också bättre än någon annan i Norden lyckats med att skapa stora mätbara intäkter från eventen.

Invigning med Stones farewell tour III

Mässor, sport, konserter och andra event ger Göteborg tiotusentals tillkommande rumsnätter, restaurangbesök, shopping och är med och utvecklar Göteborgs besöksnäring.

Ett av skälen till att det fungerar så väl är närheten, småstadens välsignelse. I Göteborg kan man på några minuter promenera från aveny till eventområdet. En promenad från Stureplan till Globen eller Nationalarenan förutsätter vandrarkängor och ryggsäck med överlevnadsutrustning.

Men Göteborg skall ha cred för både den regionala samordningen, kompetensen inom Gotevent och Göteborg & Co och det framgångsrika arbetet under lång tid med så många fantastiska event. En ny arena i den här storleken gör mixen perfekt för framtiden.

2021 fyller Göteborg tillsammans med en bunt andra städer i Norden 400 år (G II A, gjorde inget annat än bildade städer under 1621). Ett stort idrottsevent, Stones farewell tour III och invigning av Nordens modernaste arena vore en lysande mix för ett lyckat firande.

Dan Persson

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Här sitter han, snabbköpsexpediten Petter Northug. Och han ser ut att trivas rätt bra. Pratar och skojar med oförberedda kunder som tycker det är charmigt med en megakändis vid kassaapparaten.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.