Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
När gästen plötsligt inte kommer
Jag är en ofrivillig stor beundrare av den framgångssaga som Skellefteå AIK utgör inom svensk elitidrott. Ofrivillig på emotionella grunder då min uppväxt 13 mil norr om Skellefteå gett mig ett favoritlag i hockey som inte ens varit nära att leverera det AIK levererat.
Nu gör AIK en förlust på 17 miljoner, det är inget stort problem utifrån eget kapital och likviditet men det är en signal om att världen förändras.
Förlusten orsakas enligt AIK av två orsaker. Dels att man slogs ut i kvartsfinal och dels av minskad publik under grundserien.
Med 7 raka finaler hade jag också sett det naturligt att budgetera med minst semi. Ser ingen anledning till kritik på det området men ser det som en viktig princip för elithockeyn att ingen får budgetera för mer än för grundserie. Nu har AIK eget kapital så det räcker och blir över men generellt behöver vi rikare klubbar. Slutspel skall ge överskott som skapar soliditet och resurser att hantera en omvärld som förändras.
Här finns minst konkurrens
Det som bekymrar mig är minskade publikintäkter under grundserien. För mina läsare som inte är bekanta med den lokala miljön är det så här.
Skellefteå är den SHL klubb som har minst konkurrens om människors fritid. Klubben äger i princip hela befolkningens hjärta och några konkurrerande event när AIK spelar hemma föreligger knappast.
Skellefteå ligger inte högt i biljettpriser, dvs relativt BNP per capita i upptagningsområdet är de inte dyrare.
De har i sju år i rad levererat bästa ishockeyn och de senaste åren har de förbättrat sin produkt i övrigt. Här tror jag inte att de nått hela vägen och att del av problemet är att publiken hela tiden ställer högre krav för att spendera 4 timmar fritid.
SHL-klubbras allt större problem
När SHL-klubbarna nu står inför valet om de skall konkurrera om människors fritid som del av en underhållningsindustri eller som en del av idrottsrörelsen så är min tes att det beslutet äger inte klubbarna. Det här har besökarna redan bestämt åt dem. Matchdagsintäkter förutsätter att klubben är en del av underhållningsindustrin. Digitala intäkter likaså.
Jag begravde min far i augusti 2000. Han stod under 50 och 60-talen på uterinkar och såg division tre hockey i minus 18 grader för att han såg det som sitt samhällsansvar som medborgare att stötta det lokala laget. Han och hans generationskamrater är borta.
Pappa såg det som självklart
Min generation som idag tillhör de äldre swishar gärna en hundring till ungdomsverksamheten men närvarar icke om det inte är bra nog.
Vill Djurgården ha mina pengar när Luleå besöker Hovet får de vackert kontakta mig någon månad innan och föreslå ett kul event där jag kan möta människor jag gick i plugget med, få något att äta och dricka under minglandet, ha tid att bjuda in andra Luleåbor i huvudstaden. Annars är risken stor att jag inte upptäcker när det är match innan min agenda är fylld av något annat.
Det vi kallar premium consumers värderar sin fritid på helt andra sätt idag. Förändringen har kommit snabbare än vad jag bedömde och ökningstakten i förändringen är skrämmande.
En mördande konkurrens om människors fritid gör att även de mest inbitna supportrarna går färre matcher än tidigare.
Kraven på individbehandling och kvalitet är direkt motstridiga idrottens historia.
På den positiva sidan finns ökad konsumtion av upplevelser, dvs både viljan att använda fritid till upplevelser och viljan att betala. Sällanbesökarna är beredda att betala väsentligt mer.
Men, den nya tiden är här nu.
Färre och färre besökare kommer av sig själva en ökande andel av publiken måste bearbetas. Fler sällanbesökare ökar målgruppen man måste kunna nå 5–10 gånger. Klubbens databaser behöver ca 10 gånger antalet stolar i arenan.
Kompetens och resurser för att få besökare till arenan måste öka väsentligt. Kompetens är akademisk examen och befordrad tjänst på andra besöksmål som Hotell, parker med mera. Man skall brinna för besökare, man behöver inte brinna för laget.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Svenska Skidskytteförbundet har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera.
För ett år sedan presenterades en anläggningsfond där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.
Fföreningar runt om i landet ska få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och trygga anläggningar fram till 2031.
Faluns kommun säger nej till en miljoninvestering, då väljer Jonas Peterson, 49 år, vd. för VM-bolaget i Falun 2027 att hastigt lämna rollen som operativt ansvarig för mästerskapet som inleds 24 februari 2027.
Nuvarande säkerhetschefen Kajsa Sjösvärd går in som tillförordnad vd. och med Sara Tigerström Monfelt som vice vd.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.
















Skriv kommentar