Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Brynäs tillbakavisar anklagelser

Johan Stark, Brynäs klubbdirektör, tillbakavisar alla påstående i Arbetarbladets artikel.

 

Idag åker Brynäs IF på en orättvis käftsmäll. Arbetarbladet i Gävle publicerar en artikel som är lika vinklad som när Putin förklarar sig oskyldig till det nedskjutna planet. Enda syftet är att skapa klick trots att man vet att man på extremt orättvisa grunder skadar föreningen och kommunen.

Vore jag Gävlebo hade jag sagt upp min prenumeration på stående fot. Detta helt oavhängigt om jag håller på Brynäs eller ej. Vem vill betala pengar för falska beskrivningar som helt saknar fakta och helhet.

Ni kan läsa artikeln Barnens pengar går till Brynäs tröjor här. 

Brynäs svar under rubriken: Gällande Arbetarbladets granskning av En Bra start

Artikeln ser ut som den gör trots att den är baserad på de fakta som finns i Brynäs svar.

Ren desinformation

Vi skall inte utse ansvarig utgivare Daniel Nordström till en av Lenins nyttiga idioter. Han förvanskar fakta för att tjäna pengar åt sina ägare så han vet precis vad han gör. Han bör snarare buntas ihop med Putins desinformatörer alternativt med mediemoralen hos den högerpopulistiska nätmobben.

När han tar publiceringsbeslutet så vet han tre saker.

1. Artikeln ger en gravt felaktig bild av projektet och Brynäs, kommunens och andras agerande.

2. Artikeln är perfekt vinklad för att klickas, tweetas, retweetas, delas på FB, dvs den är skriven för att bli viral.

3. Han skadar medvetet föreningen, kommunen och ett antal andra företag med den falska vinklingen som skapar andemeningen av bedrägligt beteende trots att det inte finns en tioöring till grund för detta.

Idrotten har blivit en slagpåse

Jag är inte journalist, jag skriver krönikor om det lilla jag kan något om som jag arbetar med, dvs kommersiell idrott, idrottspolitik och arenor utan att förhålla mig till någon mediaetik, bara till min egen grund om att jag måste kunna validera fakta. Dock är jag media och samhällsnörd så jag är allvarligt bekymrad över medias utveckling. I det här fallet hade jag kunskap. Nu måste jag utgå ifrån att när Arbetarbladet skriver om sådant jag inte kan så är det lika falskt som detta. 

Det skadar demokratin när förtroendet för media minskar för att media i en svår situation glider på sanningen. Den här artikeln är snubblande nära begreppet förtal, inte i bokstav men i andemening. Av naturliga skäl har vi en tryckfrihetsförordning som skall fria Arbetarbladet en sådan här gång eftersom inskränkning av tryckfriheten och yttrandefriheten vore värre.

Det här är en del av en trend där idrotten blivit någon slags allmän slagpåse som bekymrar mig. 

Går man igenom ett par hundra artiklar om idrott som inte handlar om enskilda matcher så framstår idrotten som mer moraliskt förkastlig än Volkswagens agerande i utsläppsskandalen och Aftonbladets ledarsida (kultursidan säger sig vara kommunistisk så där kan vi inte ställa krav på demokratisk grundsyn). Det är självfallet medvetna vinklingar och undanhållande av fakta som är grunden.

Ett underbetyg till medias ansvar

Idrotten pumpar utan större mottagande ut massor med information om all den samhällsnytta man skapar, man når dock inte genom bruset för fem öre. Idrottens åtagande utan extra resurser på migrationsområdet är något alldeles fantastiskt och så skulle jag kunna fortsätta en bra stund. 

I det här fallet hjälpte inga fakta, inga goda förklaringar om vad man gör, hur man gör och varför man gör, ingen målande bild om varför Brynäs, liksom tusentalet andra föreningar har i sin värdegrund att vara den gode medborgaren. Det ingår i idrottens DNA helt enkelt.

Här har vi ett av de större CSR projekten i Sverige, fortfarande under uppbyggnad med en hög grad av komplexitet att hantera där man transparent och i samverkan med ett stort antal partner agerar för att göra skillnad.

Då kommer det en klickkåt ansvarig utgivare med begränsat omdöme och målar bilden av den bedrägliga omoraliska föreningen. Det är beklämmande och ett underbetyg till medias ansvar och etiska regelverk. 

Jag upprepar, det är korkat och på gränsen till skadligt att prenumerera på Arbetarbladet. Säg genast upp prenumerationen.

Dan Persson

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Två sponsorer lovar atleterna 970 000 kronor om de sätter världsrekord under friidrotts-VM i Doha 27 september – 6 oktober. Utöver detta ger guld 580 000, silver 290 000 och brons 190 000 kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

C More har ingått avtal som exklusiv mediepartner till ESS - Elitserien i Speedway med start säsongen 2020. Storsatsningen innebär att Elitseriens samtliga 82 matcher sänds i C Mores kanaler. Två matcher per omgång, en på tisdag och en på torsdag, är huvudmatcher och planeras att sändas i Sportkanalen.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.