Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Klickandet tar över

Vi klickar och klickar och klickar - och bidrar var och en till en ny marknad inom media med nya aktörer. Foto: TT

 

Traveas som från början var en kommunikationslösning för resebyråer men som har utvecklats via försäljning av reklam på golf.se, köp av Stampens sportsajter och utveckling av en ny och mycket sofistikerat annonslösning går ihop med bolaget bakom sajter som Fotboll Direkt. 

Den nya koncernen med namnet Everysport Media Group (EMG) från nyår får i närheten av samma nivåer som Sportbladet och Expressen Sport när det gäller antalet unika besökare per vecka. 

Modellen, med ett stort antal sajter med samma försäljningsorganisation och det egenutvecklade annonssystemet som gör att jag kan erbjudas reklam för golfklubbor inne på en fotbollssajt då systemet vet att jag tidigare har besökt golfsajter och tittat på utrustning är hypermodern. Ungefär som på Facebook men EMG har ett sådant egenutvecklat system som enligt uppgifter är väldigt kraftfullt och bedömningsmässigt bättre än de som AB och Expressen har.

Stor skillnad

EMG kommer från sälj och teknikhållet mer än det publicistiska medan AB och Expressen i första hand ser sig som publicister.

Sammanfattat och mycket generaliserat betyder det att EMG har sälj som första fokus och skapar content utifrån hur mycket de har sålt medan de gamla skapar content utifrån ett publicistiskt perspektiv och sedan försöker sälja det utrymme det skapar.

EMG blir nu stor nog att slåss på exakt samma marknad som Sportbladet och Expressen. Hur den fighten slutar är för tidigt att säga, men utan att haft tillgång till siffror så är kostnaden för content väsentligt lägre hos EMG än hos de andra, dvs de kan acceptera lägre priser och ändå tjäna pengar. 

Vi kan också förutse ett fokus på s.k. klickmonster, dvs rubriker, innehåll, bilder fokuserar på att sticka ut och leda till klick. Detta fokus är i min bok samma sak som lägre kvalitet då alla tre aktörer måste fokusera på kvantitet.

Sedan har vi massor med lokaltidningar som också har sportsidor, de har dock en lokal marknad för annonser och berörs inte så mycket av det här.

Du som läsare styr

Den femte, icke kommersiella aktören utan vare sig teknik eller professionell säljkår är idrotten i sig.

Tar vi totalmängden besökare på alla förbund, ligors och föreningars hemsidor som helhet så skulle den aktören vara störst. I dag finns man inte mot mediabyråer och stora reklamköpare eftersom man består av flera tusen hemsidor som inte på något sätt samordnas.I min bok så innebär det ytterligare ett område där idrotten ger bort mycket stora potentiella intäkter utan att någon förstår det. 

Det som då krånglar till det är att ökningen av lästa internetsidor vida överstiger ökningen av budget för reklam på nätet. Konsekvensen blir att priserna sjunker och att de nu sjunker saktare beror enbart på att de är nere på så låga nivåer att de rent fysiskt inte kan sjunka fort längre. 

Det här ställer då krav på nya produkter som ”content markering” dvs artiklar som är sponsrade av någon, streamingfilmer och allt som den samlade kreativiteten hos världens alla teknik och reklambyråer kan uppbringa.

Lägg på en ökande reklamtrötthet i befolkningen och fler, som liksom jag, skaffar tjänster som Adblocker för att slippa se reklamen så inser man att företagen som vill sälja sina produkter inte har det lätt, inte de som vill sälja sin kanal till dessa och inte de som skall leva på att utforma reklamen heller. 

Detta klickande...

För de stora aktörerna som dessutom varje dag tappar intäkter på sin papperstidning är livet om möjligt ännu värre.

Det finns goda ekonomiska skäl till varför vi tvingats titta på bilden av den stackars mördade Lisa Holm varje dag hela sommaren/hösten. För att berika sina ägare måste man exploatera klickmonster och en mördad ung vacker tjej blir ett sådant. Det är ingen kritik av media på moralisk grund, de som då skall kritiseras är vi läsare. 

EMG har skaffat sig en stark position på ena sidan. De skall upp och slåss med Schibsted och Bonniers på den andra sidan, dvs mot helt andra balansräkningar. 

Jag vet inte hur det går och kan inte ens gissa, men ny och framåt med tekniken i huset är ingen dålig position.

Och nä, att idrotten förstår hur de borde samverka för att bli en stor aktör är inte troligt.

Dan Persson

Östersunds FK har nu presenterat en kontrollbalansräkning som kommer att väcka reaktion.  Här värderas spelarna till 60 miljoner kronor och plötsligt kan klubben visa ett plus på 23 miljoner och ett eget kapital på 19 miljoner.

Östersunds FK har uppfunnit hjulet för att undvika konkurs. Det framgår i en kallelse till den nya bolagsstämman 21 april. Den nya värderingen är ett sätt att återställa det egna kapitalet och undvika konkurs.

Svenska bandyförbundets avtal med Uppsala kommun går ut i år. Bli inte ett dugg förvånade om nästa års final spelas i Västerås. Jag ställde frågan till Bandyförbundets ordförande Per Anders ”Nöne” Gustafsson. Hans svar: ”Rocklunda är vår största inomhusarena”. Det är svar nog. Cirka 7 000 åskådare ryms i arenan.

Glöm Facebook, Twitter och Netflix – här finns racingstjärnorna. Världens mest populära sporter har stoppats i verkligheten men i den digitala världen här har de fått nytt liv. Allt från Formel 1 och Nascar till La Liga har flyttat in i den virtuella världen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I tider av stor ekonomisk oro har SHL-laget Malmö Redhawks skrivit ett tre-årigt samarbetsavtal, värt 5 miljoner, med RSA-gruppen, el och data. Företaget, med sin bas i syd-Sverige, är först på den nya nivån ”Stjärnpartner” och blir Redhawks största partner.

ATG delar ut vinster i efterhand efter att ha avslöjat en spelkupp.

Nu har ATG tagit beslut.. Spelaren på Malta som vann 15,5 miljoner får ingapengar utan de går i stället till 95 000 kunder.

För mindre än en månad sedan avbröts den hockeyallsvenskan finalen mellan Björklöven och Modo – ställningen var 1-1 i matcher och båda lagen tvingades ställa in resten av säsongen med anledning av corona-utbrottet.

I dag är Modo:s trupp slagen i spillror och ledarduon Björn Hellqvist, tränare och Fredrik Glader, sportchef, har den svåra uppgiften att bygga ett helt nytt lag inför säsongen 2020-2021.