Kommun vill tro på miljonsatsning

Kalmar kommun har sagt ja. Ökat antal gästnätter, tv-sändningar, reklam har övertygat. Därför uppstår Ironman Kalmar som kostar Kalmar kommun och Regionförbundet 5,5 miljoner kronor för fyra år.

- Vi får igen det med råge, säger kommunalrådet Johan Persson (s).

Sneglat mot Klagenfurt

Smålänningarna har sneglat mot Klagenfurt i Österrike som står för motsvarande arrangemang i serien av Europas Irontävlingar. Omkring 1 500 aktiva deltar i tävlingen som totalt genererar staden drygt 90 miljoner kronor i intäkter.

Klart att de pengarna lockar. Och så all reklam, alla TV-bilder, alla gäster. Politikerna i Kalmaar behövde inte särskilt mycket betänketid.

World Triathlon Corporation (WTC) står bakom varumärket Ironman och kräver 150 000 euro varje år av kommunen på respektive arrangörsort. Kalmar kommun, genom Destination Kalmar, står för 100 000 euro medan Regionförbundet lägger till resterande 50 000, därmed är rättigheterna erövrade.

Ytterligare 900 000

Enligt avtalet står Kalmar kommun också för avspärrningar, bansträckning, presscenter, bankett, pastaparty med mera till en kostnad av 900 000 kronor per år.

- Det är samma läge som när vi tog hit Ikea. Det kostar oss en slant initialt men det vi får igen är värt så mycket mer. En fullt utbyggd Ironman ökar våra gästnätter i regionen med tio procent och alla kan räkna ut vad det innebär för näringen, säger Johan Persson till Barometern.

Han vill förklara hur det även ska bli ränta på investeringarna:

- Pengarna är entrébiljetten till arrangemanget. I det får vi tillgång till tv-sändningar, reklam via Ironmans hemsida med mera.

Avsatt 3 miljoner extra

- Det är en kostnad vi tycker är rimlig för den här typen av arrangemang. Dessutom har vi redan avsatt 3 extra miljoner till Destination Kalmar.

Det är stora pengar i omlopp. Tävlingen i Kalmar beräknas omsätta 7 miljoner kronor 2012.

- Vi har lagt en försiktig och trovärdig budget, säger tävlingsledaren Urban Strömberg.

Deltagarna får betala 440 euro för en startplats och med 1 500 startande kommer 6 miljoner kronor till får KTS (Kalmar Triathlon Sweden).

Vi vill ha din åsikt

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Staffan Dahl har i flera år burit på idén. Plötsligt sprang han på några andra entreprenörer och tillika finansiärer och nu växer sajten Sportway, ungdomarnas egen sportkanal.

De kommer från Afrika, Indien, Indonesien, Jordanien, Armenien och Tajikistan och de är minst av allt bortskämda. Det de 25 ungdomarna också har gemensamt är intresset för idrott och utbildning. Därför är de på Bosön.

De är vana vid att vara omskrivna. Nu byter de sida, nu blir de själva krönikörer. På det viset kommer Idrottens Affärers läsare att få ta del av deras kunskap och erfarenhet. 

Den 18 september tar hästar och ryttare över i legendariska Central Park i New York. På plats finns bl a Antonia Ax:son Johnson som är en av de främsta sponsorerna till evenemanget.

Josep Mara Bortomeu, Barcelonas president, kan tänka sig en att avstå miljarder. Hans klubb och Real Madrid tjänade bara i fjol vardera nära 1,4 miljarder kronor på att själva sälja TV-rättigheter. Nu ska alla lagen dela på jätteintäkterna.