Kommun vill tro på miljonsatsning

Kalmar kommun har sagt ja. Ökat antal gästnätter, tv-sändningar, reklam har övertygat. Därför uppstår Ironman Kalmar som kostar Kalmar kommun och Regionförbundet 5,5 miljoner kronor för fyra år.

- Vi får igen det med råge, säger kommunalrådet Johan Persson (s).

Sneglat mot Klagenfurt

Smålänningarna har sneglat mot Klagenfurt i Österrike som står för motsvarande arrangemang i serien av Europas Irontävlingar. Omkring 1 500 aktiva deltar i tävlingen som totalt genererar staden drygt 90 miljoner kronor i intäkter.

Klart att de pengarna lockar. Och så all reklam, alla TV-bilder, alla gäster. Politikerna i Kalmaar behövde inte särskilt mycket betänketid.

World Triathlon Corporation (WTC) står bakom varumärket Ironman och kräver 150 000 euro varje år av kommunen på respektive arrangörsort. Kalmar kommun, genom Destination Kalmar, står för 100 000 euro medan Regionförbundet lägger till resterande 50 000, därmed är rättigheterna erövrade.

Ytterligare 900 000

Enligt avtalet står Kalmar kommun också för avspärrningar, bansträckning, presscenter, bankett, pastaparty med mera till en kostnad av 900 000 kronor per år.

- Det är samma läge som när vi tog hit Ikea. Det kostar oss en slant initialt men det vi får igen är värt så mycket mer. En fullt utbyggd Ironman ökar våra gästnätter i regionen med tio procent och alla kan räkna ut vad det innebär för näringen, säger Johan Persson till Barometern.

Han vill förklara hur det även ska bli ränta på investeringarna:

- Pengarna är entrébiljetten till arrangemanget. I det får vi tillgång till tv-sändningar, reklam via Ironmans hemsida med mera.

Avsatt 3 miljoner extra

- Det är en kostnad vi tycker är rimlig för den här typen av arrangemang. Dessutom har vi redan avsatt 3 extra miljoner till Destination Kalmar.

Det är stora pengar i omlopp. Tävlingen i Kalmar beräknas omsätta 7 miljoner kronor 2012.

- Vi har lagt en försiktig och trovärdig budget, säger tävlingsledaren Urban Strömberg.

Deltagarna får betala 440 euro för en startplats och med 1 500 startande kommer 6 miljoner kronor till får KTS (Kalmar Triathlon Sweden).

Commercial Sports Media (CSM), med Jonas Persson i spetsen och med kontor i Stockholm, har fått ett ståndsmässigt uppdrag. CSM blir exklusiv rådgivare åt norsk topphockey.

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.

Tio klubbar i herrarnas elitserie har beviljats elitlicens för säsongen 2018/19. Övriga fyra klubbar kommer fortsatt att granskas under innevarande verksamhetsår.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Franska PSG hade ”shoppat” för närmare 4 miljarder svenska kronor, när fotbollens internationella transferfönster stängdes den 31 augusti. En pengarullning som föranleder UEFA, det europeiska förbundet, att öppna en utredning med misstanke om brott mot UEFA:s Financial Fair Play.