Vikingarännet flirtar med företagen

Skridskoloppet Vikingarännet gör en satsning på företag och lanserar sitt stafettlopp hårdare än tidigare, med hopp om både fler deltagare och fler sponsorer.

- En stafett är ett perfekt sätt att komma igång med långfärdsskidskor, och skapa en ökad ”vi”-känsla på arbetsplatsen, säger Anders Tysk, generalsekreterare i Vikingarännet som har arrangerats av Friluftsfrämjandet och Svenska Skridskoförbundet sedan 1999, och fortsätter: 

Sex klasser

- I Vikingastafetten kan exempelvis avdelningar på arbetsplatserna utmana varandra. Det blir något att snacka om på arbetsplatsen, både före och efter loppet.

Vikingarännet är ett motionslopp mellan Uppsala och Stockholm, som avgörs i sex klasser:
•    Vikingarännet  (80 km)
•    Tjejrännet (50 km)
•    Vikingaturen (50 km)
•    Vikingarännet Kortis (20-30 km)
•    Vikingaränner Kortis Sigtuna (20-30 km)
•    Vikingastafetten (80 km)

Ett sätt att testa

Den sistnämnda sker i lag med fyra medlemmar i varje, som åker cirka 20 km var. Där gör Vikingarännets organisation en extra satsning på företag i år.

- Vi tror att många vill prova på Vikingarännet utan att åka hela sträckan. Vi har tidigare lyckats nå ut till kompisgäng, men inte så många företag. I år bearbetar vi dem extra med utskick, och via vårt nätverk av företag, och hoppas på ett ökat deltagande från 10 lag till åtminstone 30, säger Anders Tysk.

Med detta hoppas också Vikingarännet nå ut till nya sponsorer, som vill förknippas med en hälsosam livsstil även under vintern där de största spåren sätts i människors välbefinnande, och inte i naturen.

Omsätter 1,5 miljoner

I dag finns Folksam, Lundhags, Naturkompaniet, Swedavia, Uppsala Turism, Upplandsstiftelsen, Sjönära Möten, Friiberghs Herrgård, Decerno och Stockmos på sponsorlistan, som står för en del av de cirka 1,5 miljoner som loppet omsätter. Resten står de cirka 3 000 åkarna för. 

Vikingarännet bygger också på ett samarbete med kommunerna som deltagarna passerar på sin färd: Uppsala, Håbo, Knivsta, Upplands Väsby, Sigtuna, Upplands-Bro, Järfälla och Stockholm.

Exakt sträcka, längd och datum för Vikingarännet 2012 bestäms i början av februari, och avgörs av isförhållandena. Söndag 12 februari, eller söndag 19 februari, är de två datumen som är aktuella.

Relaterad länk: http://vikingarannet.com/

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.