Hockeyns egen miljonroulette

Inte nog med att klubbarna har lyckats nå final, nu tjänar de miljoner på de här avgörande matcherna och dessutom trissas intresset upp på orterna. 13 mil tor Luleå och Skellefteå är en miljonroulette, där vinnaren även här tar allt.

Luleåspelarna tackar fansen efter 1-0-segern mot Skellefteå i slutet på januari. På lördagen möts de igen och nu är det mer än elitseriepoäng i potten. Foto: Robert Granström


Som någon sa: ”De kunde ha hyrt in sig på Friends Arena och fyllt stället, så många vill se matcherna”.

Hysteriskt på båda orterna

Hockey och SM-final framkallar alltid stort intresse. I år mer än någonsin. De två norrländska lagen möts i en avgörande kraftmätning.

Är det någon som tvivlar är det bara att ta del av rapporterna:

  • Folk hänger flaggor på balkonger och går omkring på stan i matchtröjor.
  • Människor kramades spontant när väl avancemanget stod klart.
  • Biljetter såldes slut på tio minuter.

Start på fredag

- De gick åt direkt. Alla vill ju komma när det är en sådan här fest, sa Janne Damberg, Luleås säljchef.

- Det är vår tredje SM-final, men vi har aldrig haft ett sådant intresse tidigare, sa Skellefteå AIK:s marknadschef Anna Ersson.

Finalserien inleds i kväll och Skellefteå börjar hemma i bäst av sju. 

Storbildsskärmar och tält

Räkna med en tuff serie av matcher med en publikfest som aldrig förr.

Nu tar klubbarna också alla chanser till att öka intäkterna. Således är det aktuellt med storbildsskärmar i respektive hemmaarena för att kunna visa bortamatcherna.

- Det brukar vara bra tryck i derbyna mot Skellefteå och nu blir det förstås speciellt när det är en final. Det blir oerhört stort, säger Luleås klubbdirektören Peter Jidström.

Hela staden, hela bygden

- Det här berör ju hela staden, hela bygden. Vi vill skapa en stor fest av den här finalen, säger Anna Ersson i Skellefteå.

I en internationell jämförelse är den svenska elitserien verkligen liten i publikligan.

Under säsongen hade Skellefteå 5 197 åskådare i snitt mot Luleås 5 184. De har därmed placeringarna 48 och 49 bland europeiska klubblag. Åtta svenska klubbar har bättre snitt än de två norrländska lagen.

Det blir smått komiskt i jämförelse med Berns 16 330 åskådare, Dinamo Minsks 14 299 eller Eisbären, Berling, med 14 034. Mest framträdande i Sverige är Frölunda i vanlig ordning. Nu på femte plats med 8 588, men klubben har tappat sex placeringar sedan förra säsongen.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.